1396/11/25

کشف اسرار سحابی گل سرخ

محققان توانستند راز حفره مرکزی سحابی گل سرخ (Rosette Nebula) را کشف کنند. سحابی گل سرخ یکی از سحابی های صورت فلکی تک شاخ در کهکشان راه شیری است که در فاصله 5000 سال نوری از زمین قرار گرفته است.
کشف اسرار سحابی گل سرخ

محققان توانستند راز حفره مرکزی سحابی گل سرخ (Rosette Nebula) را کشف کنند. سحابی گل سرخ یکی از سحابی‌های صورت فلکی تک شاخ در کهکشان راه شیری است که در فاصله 5000 سال نوری از زمین قرار گرفته است.
ابعاد فضای خالی موجود در مرکز این سحابی معمایی است که از سال‌ها قبل ذهن محققان را مشغول کرده است. بر اساس مدل‌سازی‌های رایانه ای و با توجه به اندازه ستاره‌های مرکزی سحابی، باید اندازه حفره مرکزی آن بزرگتر از چیزی باشد که اندازه‌گیری شده است. اما اکنون محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از تحقیقات جدید دریافتند این تفاوت اندازه حاصل یک اشتباه درباره شکل سحابی است.
در واقع بادهای کیهانی و تشعشعات حاصل از منطقه تجمع ستاره‌ها در سحابی گل سرخ، ابعاد و ساختار این سحابی را مشخص می‌کند. ستاره‌های موجود در مرکز سحابی چند میلیون سال عمر دارند و نیمی از طول عمر خود را سپری کرده‌اند و انتظار می‌رود وزش بادهای کیهانی آن‌ها در این مدت، حفره‌ای با ابعاد 10 برابر حفره کنونی در سحابی ایجاد کرده باشد.
بر اساس تحقیقات پیشین سحابی گل سرخ شکلی شبیه به یک دونات ضخیم دارد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که شکل واقعی این سحابی شبیه به یک دیسک نازک است. محققان با اصلاح مدل‌های رایانه ای بر اساس این اطلاعات، توانستند ابعاد حفره مرکزی سحابی را با دقت بیشتری محاسبه کنند. برای این منظور محققان از اطلاعات به دست آمده از پروژه Gia بهره گرفتند که در آن چندین ستاره از سحابی گل سرخ مورد رصد قرار گرفته است.

نجوم | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |