رانندگی از فاصله 400000 کیلومتری

0 1,175

سیروس برزو: در حالی که بعد از دو موفقیت بزرگ آمریکا در اعزام فضانوردان آپولو-11 و آپولو-12 به ماه، از شکست در مأموریت آپولو-13 مورد شماتت گرفته بود و بر عکس روس ها با فرستادن سفینه بدون سرنشین لونا-16 و آوردن خاک ماه به هزینه ای بسیار کمتر برای خودشان افتخار ساخته بودند، ناگهان رسانه های شوروی در  10 نوامبر 1970 خبر از پرتاب “لونا-17” به فضا دادند. همه سوال می کردند هدف از پرتاب لونا-17 چیست؟ اطلاعیه های دولتی با مهارت به گونه ای نوشته شده بود که نمی شد حدس زد ماموریت واقعی این کاوشگر چیست. این سفینه روز 17 نوامبر همین سال به طور آرام در بخشی از کره ماه که “دریای باران ها” نام دارد فرود آمد. در این روز بود که دنیا با شگفتی جدیدی از فناوری روس ها روبرو می شوند: گردون مهنورد.

پس از فرود، بخشی از سفینه به عنوان پل ارتباطی باز شد و گردونه “لونا خود-1” از آن پایین آمد و حرکت خود را بر سطح ماه آغاز کرد. این مهنورد 456 کیلوگرمی بر روی 8 چرخ حرکت می کرد و در حقیقت یک آزمایشگاه سیار علمی بود که دستگاه های مختلف در آن وجود داشت. در اطلاعیه ها بطور مبهمی آماده بود که هدایت “لوناخود” از زمین و توسط مرکز کنترل صورت می گیرد. سال ها طول کشید تا مردم به درستی معنای این “هدایت” را بدانند.
فعالیت “لوناخود-1” در کره ماه حدود 10 ماه طول می کشید و این مدت بیش از آن چیزی بود که از قبل پیش بینی می شد. طی این مدت توانست 20 هزار عکس به زمین ارسال دارد و از پانصد نقطه نمونه برداری کرده و نتیجه آن را به زمین ارسال کند.


سه سال بعد در 8 ژانویه 1973 گردونه مه پیمای “لوناخود-2” تحت عنوان لونا-21 به فضا پرتاب شد. این سفینه در سطح بسیار ناهموار بخشی از ماه که “دریای روشنایی” نام دارد فرود آمد و به فعالیت پرداخت. “لوناخود-2” توانست مسافتی حدود 37 کیلومتر را طی کند و این حدود سه برابر مسافتی بود که “لوناخود-1” پیموده بود. “لوناخود-2” توانست 8000 تصویر تلویزیونی و 86 عکس پانوراما از ماه به زمین بفرستد و چند صد نقطه را مورد آزمایش قرار دهد.


آنچه بعد ها مشخص شد این بود که رانندگان لوناخود ها در زمین و بر اساس عکس های ارسالی دوربین های تلویزیونی آنها را هدایت می کردند. آنچه می بینید عکس هایی از این مهنوردان، عکس های ارسالی آنها از ماه و بالاخره رانندگانی است که از فاصله حدود 400 هزار کیلومتری، خودرو خود را می راندند.


با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5792
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها