مشاهده ذرات فضایی با استفاده از ماموریت‌های بالونی ناسا

تیمی به سرپرستی پروفسور آنجلا اولینتو (Angela Olinto) از طرف ناسا برای یک ماموریت طولانی‌مدت بالونی با استفاده از یک تلسکوپ بسیار دقیق برای مشاهده پرتو‌های کیهانی و نوترینوهای موجود در عمق فضا بودجه دریافت کرد.

ماموریت رصدخانه فضایی سوپربالنی که برای پرتاب در سال 2022 برنامه‌ریزی شده، قدمی مهم در راستای فرستادن کاوشگر با بالون به فضا محسوب می‌شود. به گفته اولینتو، این برنامه انسان را در رمزگشایی رازهای مهمی یاری می‌رساند؛ از جمله اینکه این ذرات پرانرژی از کجا می‌آیند و چگونه ساخته می‌شوند.

زمین به طور پیوسته توسط ذراتی از فضا بمباران می‌شود. از این مجموعه می‌توان به پرتوهای کیهانی اشاره کرد؛ هسته‌هایی زیر-اتمی که در هر جهتی در فضا حرکت می‌کنند و از ابرنواخترها و دیگر پدیده‌های کیهانی شتاب می‌گیرند. نوترینوها نیز به همین اندازه مرموز هستند. این ذرات که به “ذرات روح” نیز مشهور هستند، اکثر اوقات بدون شناسایی شدن از زمین عبور می‌کنند. هرچقدر که پرتوهای کیهانی و نوترینوها پرشتاب‌تر باشند، سرنخ‌های بیشتری از منشاء و مسیر خود بدست می‌دهند، چرا که از میدان‌های مغناطیسی موجود در فضا کمتر تاثیر می‌پذیرند. شکار این ذرات پرشتاب، دلیل ساخت سامانه بالنی جدید ناسا می‌باشد.

اولینتو می‌گوید: «توصیف بسیاری از این ذرات با کمک مدل کنونی ما از جهان هستی بسیار مشکل می‌باشد. این بالون یک موقعیت منحصر بفرد را برای فهم بیشتر در مورد یکی از رازهای بزرگ علم اخترفیزیک فراهم می‌سازد. علاوه بر این پس از مشاهده نوترینوها می‌توانیم تعاملات آنها را در سطوح انرژی بسیار بیشتری نسبت به سطوح کنونی آزمایش کنیم.»

انجام سنجش‌ها از فضا، میدان دید وسیع‌تری را برای شکار این ذرات کمیاب فراهم می‌کند؛ در حالی که اتمسفر زمین باعث می‌شود که این ذرات مانند پرتوهای ضعیفی از نور به نظر برسند که به صورت فوق سریع حرکت می‌کنند. بنابراین بالنی که به اندازه یک زمین فوتبال ‌باشد، بتواند ماه‌ها در فاصله 32 کیلومتری از سطح زمین حرکت کند و بتواند یک تلسکوپ 1360 کیلوگرمی را بخود حمل کند، مورد نیاز به نظر می‌رسد.

این بالون از نیوزیلند به آسمان خواهد رفت و محققین امیدوارند که طی یک بازه 100 روزه، چند بار به دور قطب جنوب گردش کند. این ماموریت در واقع مقدمه‌ای برای ماموریت کاوشگرهای چندمنظوره اخترفیزیک ناسا (POEMMA) می‌باشد که شامل دو ماهواره با همین کارکرد، اما دقت بسیار بیشتر می‌باشند. ماموریت POEMMA برای انجام در دهه 2020 برنامه‌ریزی شده و به گفته اولینتو می‌تواند اطلاعاتی بنیادی را در مورد جهان هستی ارائه دهد.

منبع spacedaily.com