مدیریت عبور و مرور در فضا موضوع همکاری جدید اروپاییها در فضا

0 807

با ادامه روند توسعه منظومه‌های پرتعداد ماهواره‌های کوچک، مدیریت عبور و مرور در فضا اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. رولف دنسینگ (Rolf Densing) رئیس مرکز عملیات‌های فضایی سازمان فضایی اروپا (ESOC) می‌گوید اگر اروپا قصد دارد که نقشی کلیدی در این قضیه داشته باشد، باید برنامه خود را برای آن مشخص کند.

طبق گفته دنسینگ، رویکرد فعلی اروپا در بخش نظارت و ردیابی فضایی که توسط اتحادیه اروپا مدیریت می‌شود، بی‌نظم‌تر از آن است که بتواند سطح جزئیات لازم را برای نظارت و مدیریت فضای به هم ریخته مداری فراهم کند.

وی افزود:«دولت‌های اروپایی به صورت جداگانه، دارایی‌ها و رادارهای خود را دارند که اغلب تحت مالکیت ارگان‌های نظامی هستند. این ابزارها برای مشاهده ماهواره‌ها کاملاً مناسب هستند اما هنگامی که بحث قطعات کوچکترِ فرضاً 10سانتی‌متری مطرح می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری وجود دارد. این چیزیست که از سطح بودجه کشورها فراتر است و نیاز به همکاری کشورهای اروپایی احساس می‌شود.»

با توجه به صحبت‌های دنسینگ، برنامه آگاهی وضعیتی سازمان فضایی اروپا (SSA) که برای پیش‌بینی خطرهای فضایی طراحی شده، رادار کوچکی دارد و بر شرایط اقلیمی فضا و اشیاء نزدیک به زمین از جمله شهاب‌سنگ‌ها نظارت می‌کند؛ اما برای ردیابی زباله‌های کوچک فضایی مناسب نیست و سازمان فضایی اروپا به تنهایی از پس هزینه‌های این عملیات بر نمی‌آید.

دنسینگ می‌گوید:«چیزی که ما نیاز داریم، سرمایه‌گذاری‌ در مقیاس 1 تا 1 میلیون یورو است. ما باید رویکردی راهبردی داشته باشیم تا به زیرساخت اروپایی مشترکی برسیم. به‌طورقطع این هدف زمانی در دسترس نخواهد بود که هر کشور یک رادار با دقت چندمتری برای خود بسازد.»

نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر در مبحث آگاهی وضعیتی، پیشرو می‌باشد و وظیفه ارائه هشدار برخورد را به اپراتورهای ماهواره‌ای در نقاط مختلف جهان بر عهده گرفته است؛ اما این سازمان قصد دارد وظیفه پلیس راهنمایی فضایی خود را به نهادهای غیرنظامی محول کند.

به گفته دنسینگ، وضع کردن قوانین جهانی عبور و مرور فضایی به موضوعی مهم بدل شده است و اروپا نمی‌تواند نقشی در این عمل بر عهده داشته باشد مگر با همکاری همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ESA؛ چیزی شبیه به همکاری‌هایی که در توسعه ماهواره‌برهای آریان (Ariane) و منظومه ناوبری گالیله رخ داد.

رولف دنسینگ، یکی از سخنرانان کنفرانسی در مورد مدیریت ترافیک فضایی بود که طی آن در مورد استفاده از ظرفیت‌های سامانه ناوبری گالیله نیز برای نظارت بر عبور و مرور فضایی صحبت شد. سخنرانان این کنفرانس در مورد نیاز به سامانه‌ای که علاوه بر ماهواره‌ها، بر پهپادها و بالن‌ها استراتوسفری نیز نظارت داشته باشند، اتفاق نظر داشتند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5783
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها