1396/11/25

مدیریت عبور و مرور در فضا موضوع همکاری جدید اروپاییها در فضا

با ادامه روند توسعه منظومه‌های پرتعداد ماهواره‌های کوچک، مدیریت عبور و مرور در فضا اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. رولف دنسینگ (Rolf Densing) رییس مرکز عملیاتهای فضایی سازمان فضایی اروپا (ESOC) می‌گوید اگر اروپا قصد دارد که یک نقش کلیدی در این قضیه داشته باشد، باید برنامه خود را برای آن مشخص کند. وی...
مدیریت عبور و مرور در فضا موضوع همکاری جدید اروپاییها در فضا

با ادامه روند توسعه منظومه‌های پرتعداد ماهواره‌های کوچک، مدیریت عبور و مرور در فضا اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. رولف دنسینگ (Rolf Densing) رئیس مرکز عملیات‌های فضایی سازمان فضایی اروپا (ESOC) می‌گوید اگر اروپا قصد دارد که نقشی کلیدی در این قضیه داشته باشد، باید برنامه خود را برای آن مشخص کند.

طبق گفته دنسینگ، رویکرد فعلی اروپا در بخش نظارت و ردیابی فضایی که توسط اتحادیه اروپا مدیریت می‌شود، بی‌نظم‌تر از آن است که بتواند سطح جزئیات لازم را برای نظارت و مدیریت فضای به هم ریخته مداری فراهم کند.

وی افزود:«دولت‌های اروپایی به صورت جداگانه، دارایی‌ها و رادارهای خود را دارند که اغلب تحت مالکیت ارگان‌های نظامی هستند. این ابزارها برای مشاهده ماهواره‌ها کاملاً مناسب هستند اما هنگامی که بحث قطعات کوچکترِ فرضاً 10سانتی‌متری مطرح می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری وجود دارد. این چیزیست که از سطح بودجه کشورها فراتر است و نیاز به همکاری کشورهای اروپایی احساس می‌شود.»

با توجه به صحبت‌های دنسینگ، برنامه آگاهی وضعیتی سازمان فضایی اروپا (SSA) که برای پیش‌بینی خطرهای فضایی طراحی شده، رادار کوچکی دارد و بر شرایط اقلیمی فضا و اشیاء نزدیک به زمین از جمله شهاب‌سنگ‌ها نظارت می‌کند؛ اما برای ردیابی زباله‌های کوچک فضایی مناسب نیست و سازمان فضایی اروپا به تنهایی از پس هزینه‌های این عملیات بر نمی‌آید.

دنسینگ می‌گوید:«چیزی که ما نیاز داریم، سرمایه‌گذاری‌ در مقیاس 1 تا 1 میلیون یورو است. ما باید رویکردی راهبردی داشته باشیم تا به زیرساخت اروپایی مشترکی برسیم. به‌طورقطع این هدف زمانی در دسترس نخواهد بود که هر کشور یک رادار با دقت چندمتری برای خود بسازد.»

نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر در مبحث آگاهی وضعیتی، پیشرو می‌باشد و وظیفه ارائه هشدار برخورد را به اپراتورهای ماهواره‌ای در نقاط مختلف جهان بر عهده گرفته است؛ اما این سازمان قصد دارد وظیفه پلیس راهنمایی فضایی خود را به نهادهای غیرنظامی محول کند.

به گفته دنسینگ، وضع کردن قوانین جهانی عبور و مرور فضایی به موضوعی مهم بدل شده است و اروپا نمی‌تواند نقشی در این عمل بر عهده داشته باشد مگر با همکاری همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ESA؛ چیزی شبیه به همکاری‌هایی که در توسعه ماهواره‌برهای آریان (Ariane) و منظومه ناوبری گالیله رخ داد.

رولف دنسینگ، یکی از سخنرانان کنفرانسی در مورد مدیریت ترافیک فضایی بود که طی آن در مورد استفاده از ظرفیت‌های سامانه ناوبری گالیله نیز برای نظارت بر عبور و مرور فضایی صحبت شد. سخنرانان این کنفرانس در مورد نیاز به سامانه‌ای که علاوه بر ماهواره‌ها، بر پهپادها و بالن‌ها استراتوسفری نیز نظارت داشته باشند، اتفاق نظر داشتند.

منبع: Spacenews

اقتصاد فضایی | دیپلماسی فضایی | زباله‌های فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

تعهد اروپا برای تخصیص بودجه ۹۰ میلیون یورویی به پرتابگر وگا

1396/09/13
آژانس فضایی اروپا متعهد شد که حدود 90 میلیون یورو به پرتابگر جدید وگا اختصاص دهد. صنعت فضایی ایتالیا، به ویژه شرکتهای آویو (Avio) و تیلز الینا اسپیس (Thales Alenia Space) سازندگان اصلی...

ناسا حسگر جدیدی برای زباله‌های فضایی نصب می‌کند

1396/09/15
ناسا با قرار دادن حسگر جدیدی بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی به بررسی زباله‌های فضایی ریزی که از زمین قابل بررسی نیستند، خواهد پرداخت.

صنعت هوافضای اروپا سکوی پرتاب موشک آریان ۶ را می‌سازد

1396/10/12
سکوی پرتاب ماهواره‌بر آریان ۶ اروپا در پایگاه فضایی گویان ساخته می‌شود و این ماهواره‌بر قرار است ژوئیه سال ۲۰۲۰ به فضا فرستاده شود. آریان ۶ نسبت به سایر اعضای خانواده ماهواره‌بر‌های آریان...

پربازدیدکننده ترین خبر

پرتاب ماهواره چینی با بزرگترین آنتن تاریخ اکتشافات عمق فضا

روز دوشنبه ۳۱ام خرداد، چین موفق شد ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند که گامی بزرگ در ماموریت ماه‌نورد این کشور محسوب می‌گردد. ماهواره رله مخابراتی کوکیائو (Queqiao) همراه یک ماهواره‌بر لانگ مارچ- ۴سی (Long March-4C) از مقر پرتاب ماهواره ژیچانگ (Xichang) در ایالت سیچوان به آسمان شد. دو نکته مهم در پرتاب کوکیائو وجود دارد که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست. نخست آنکه این ماهواره که با عنوان پل قمری (Magpie Bridge) نیز شناخته می‌شود، بزرگترین آنتن مخابراتی‌ای که تاکنون در اکتشافات عمق فضا به کار گرفته شده را با خود به فضا می‌برد؛ و نکته دوم این است که اگر مامویت کوکیائو و Chang'e-4 با موفقیت صورت گیرد، این ماه‌نورد به نخستین سازه دست بشر تبدیل خواهد شد که در نیمه تاریک ماه فرود می‌آید. ماهواره کوکیائو که توسط شرکت اسپیس‌ست (China Spacesat Co., Ltd.) و تحت نظر آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) ساخته شده، علاوه بر آنتن مذکور، یک محموله با نام کاوشگر فرکانس پایین هلند و چین یا به اختصار (NCLE) با خود حمل می‌کند که به دنبال تشعشعات رادیویی از دوران شکل‌گیری جهان هستی خواهد گشت. این کاوشگر همچنین آب و هوای فضایی را مطالعه کرده و تعدادی آزمایش دیگر انجام می‌دهد.