1396/11/24

تصویر نجومی روز ناسا: ملاقات با خوشه پروین

در این نمای زیبا، دنباله‌دار آبی‌رنگ C/2016R2 پن‌ستارس را می‌بینید که ظاهراً در حال برخورد رو در رو با ستارگان آبی‌رنگ خوشه پروین است. خوشه پروین، یکی از زیباترین و جوان‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای باز است که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.
تصویر نجومی روز ناسا: ملاقات با خوشه پروین

خوشه پروین این شب‌ها از آغاز شب در آسمان دیده می‌شود و نور آبی‌رنگی که آن را فراگرفته، حاصل بازتاب نور ستارگان جوان آن از سحابی بازتابنده‌ای است که پشت سحابی قرارگرفته است. در این تصویر، خوشه پروین را در سمت راست تصویر می‌بینید
 در سمت چپ، دنباله‌دار پن‌ستارس را می‌بینید که دنباله یونی بلندی در جهت مخالف خورشید از آن بیرون زده است و به خاطر تابش کربن مونوکسید یونیزه، آبی‌رنگ دیده می‌شود. مسیر واقعی حرکت این دنباله‌دار به سمت بالای تصویر است. هرچند دنباله‌دار در حال نزدیک شدن به حضیض مداری و نزدیک‌ترین فاصله از خورشید است، اما فاصله‌اش از زمین روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به همین دلیل، هرروز کم‌نورتر دیده می‌شود. در حال حاضر می‌توان این دنباله‌دار را با تلسکوپی کوچک در صورت فلکی گاو (ثور) دید.

نجوم | رویدادها |