غفلت ایران و شبیه‌سازی مریخ در صحراهای عمان

0 1,118

شش فضانورد در تلاش برای شبیه‌سازی محیطی مانند سیاره مریخ، در کویر ظفار عمان در شرایط ایزوله قرار گرفتند. فضانوردان در حال حاضر در یک شرایط آزمایشی در صحرای ظفار زندگی می‌کنند. این مکان به‌خاطر شباهتش با مریخ انتخاب شده است.
این فضانوردان از انجمن فضانوردی اتریش، در طرح خود، نوزده آزمایش را اجرا خواهند کردند. آن‌ها در آزمایش‌های خود از پهپاد، ربات‌های کاوشگر و فضای گلخانه‌ای برای شبیه‌سازی مأموریت سفر به سیاره سرخ استفاده می‌کنند.
 صحرای ظفار، مسطح و قهوه‌ای رنگ است و در دمای ۵۱ درجه سانتیگرادی آن تعداد اندکی گیاه یا حیوان قادر به نمو و زیست هستند.
 تاکنون بیش از ۲۰۰ دانشمند از ۲۵ کشور در صحرای ظفار دست به آزمایش آخرین فناوری‌هایی زده‌اند که هدف از آن‌ها امکان اسکان بشر در سیاره سرخ در سال‌های آتی است.

عمان در حالی توانست نظر سازمان‌های علمی جهان را برای شبیه‌سازی محیط مریخ به خود جلب کند که سال‌هاست آگاهان ایرانی و اهالی رسانه، منطقه‌ای در نزدیکی سمنان که به اذعان فضانوردان روس شباهت عجیبی با محیط مریخ دارد را جهت این امر به مسئولین مربوطه معرفی می‌کنند اما انفعال در پیگیری این موضوع موجب شده تا کشورهای دیگر با کویرهایی به مراتب کم شباهت‌تر به مریخ بتوانند گوی سبقت را از ایران بربایند.

ناسا امیدوار است که بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۹ میلادی سفر به مریخ عملی شود.

صحرای ظفار مسطح و قهوه‌ای رنگ است و در دمای ۵۱ درجه سانتی‌گرادی آن تعداد اندکی گیاه یا حیوان قادر به نمو و زیست هستند.

صحرای ظفار مسطح و قهوه‌ای رنگ است و در دمای ۵۱ درجه سانتیگرادی آن تعداد اندکی گیاه یا حیوان قادر به نمو و زیست هستند.

ناسا امیدوار است که بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۹ میلادی سفر به مریخ عملی شود.