1396/11/25

ناسا خودرو «تسلا» را یک شیء آسمانی معرفی کرد

ناسا خودرو «تسلا» را یک شیء آسمانی معرفی کرد

ناسا خودروی شخصی تسلا رودستر ایلان ماسک را که اکنون به سمت مریخ در حال حرکت است، به‌عنوان یک جرم آسمانی ثبت کرد.
آژانس فضایی آمریکا (ناسا)، خودروی شخصی تسلا رودستر ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا و اسپیس ایکس را در فهرست رسمی اجسام آسمانی که شامل ماهواره‌ها و سیاره مریخ است، به‌عنوان یک جرم آسمانی ثبت کرده است.
شرکت اسپیس ایکس روز 6 فوریه بزرگ‌ترین موشک تاریخ موسوم به فالکون هوی (Falcon heavy) را با محموله یک خودروی تسلا رودستر که متعلق به مدیرعامل این شرکت بود، به فضا و به سمت سیاره سرخ پرتاب کرد.
اکنون ناسا رسماً این تسلا رودستر شناور را به‌عنوان یک جسم در فضا معرفی کرده است.
یک مانکن با لباس فضایی ملقب به استارمن (Starman) درحالی‌که آهنگ اودیسه فضایی از دیوید بوئی خواننده مشهور آمریکایی در حال پخش است، پشت فرمان این خودرو نشسته است.
درحالی‌که برخی این حرکت را گران‌ترین تبلیغ خودرو در جهان نامیده‌اند، برخی دیگر حس شوخ‌طبعی ایلان ماسک را تحسین می‌کنند.
این خودرو در حال حاضر به‌طور رسمی در کنار ستاره‌ها و اجرام آسمانی در پایگاه داده ناسا فهرست شده است و در پایگاه اینترنتی این آژانس فضایی دیده می‌شود. این سیستم ناسا تمام دستگاه‌ها و اجرام تأییدشده مانند ماهواره‌ها و حتی مریخ را دنبال می‌کند.
انتظار می‌رود که سفر فضایی تسلا و استارمن با خطر و تغییر ناگهانی شرایط همراه باشد.
این خودرو در حال حاضر دور اول پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و کارشناسان در حال پیش‌بینی اتفاقات در صورت پیشروی بیشتر هستند.
نه‌تنها این خودرو به‌زودی شروع به برخورد با هزاران جرم آسمانی و دیگر زباله‌های فضایی می‌کند، بلکه نیروی کامل و خطرناک تابش کیهانی را نیز تجربه خواهد کرد. این تابش خطرناک احتمالاً درنهایت خودرو و راننده آن را از بین می‌برد.
ایلان ماسک، مالک خودرو و مدیرعامل اسپیس ایکس، از سرنوشت وسیله نقلیه‌اش مطلع نیست. وی معتقد است که این احتمال وجود دارد که خودرو در شرایط سخت در فضای عمیق نتواند سالم بماند. زمانی که از وی پرسیده شد که انتظار دارد این سواری تا چه زمانی ادامه یابد، گفت:«ما واقعاً هیچ‌یک از مواد تسلا رودستر را در شرایط فضایی آزمودن نکرده‌ایم. این خودرو صندلی‌هایی مشابه یک خودروی عادی دارد».
وی افزود:«این خودرو در حال حاضر در مداری است که طول آن بین 99 صدم و 1.7 واحد نجومی است. یک واحد نجومی تقریباً فاصله بین زمین و خورشید است. به‌طور متوسط، مریخ 1.5 واحد نجومی از خورشید فاصله دارد».
پرتاب فالکون هوی توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد و جسارت ایلان ماسک در مأموریت‌های فضایی در چند هفته اخیر بسیار موردتوجه بوده است.

منبع: تابناک