رییس سازمان فضایی: تحریک تقاضای کشور به استفاده از خدمات فضایی در دستور کار است

0 628

رییس سازمان فضایی ایران در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت:« برنامه ریزی لازم برای تحریک تقاضای کشور به خدمات فضایی در دستور کار جدی این سازمان است».
مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افرازی مورد نیاز برای این موضوع باید آماده شود».
وی ادامه داد:«امروزه همه بازیگران عرصه فضایی اعم از مرکزهای تحقیقاتی، سازندگان، اپراتورها و خدمات دهندگان در کنار هم یک زنجیره ارزش را تشکیل داده اند؛ نقص در عملکرد هریک از ارکان این زنجیره در نهایت منجر به نقص در ارزش آفرینی آن می شود».
براری به تلاش های ارزشمندی که در لایه اولیه این زنجیره یعنی تحقیق و توسعه و ساخت سامانه‌های فضایی صورت گرفته، اشاره کرد و ادامه داد:«باید با استفاده از همه ظرفیت های ممکن از جمله بخش خصوصی در آینده نیز ادامه یابد».
وی افزود:«بر اساس آمارهای بین المللی بالاترین میزان بازگشت سرمایه در لایه های آخر این زنجیره یعنی اپراتورهای فضایی و خدمات دهندگان فضایی وجود دارد».
معاون وزیر ارتباطات نوشت:«لایه های مذکور در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اگر چه در نگاه نخست ارزش از ابتدای زنجیره ایجاد شده و به مرور تقویت می شود اما برای شکل گیری اقتصادی این زنجیره بایستی از نقطه پایان یعنی تقاضای کاربران نهایی آغاز کرد».
وی نوشت:«این تقاضا می تواند به خدمت دهندگان رسیده و منجر به فعالیت اپراتور ها شود».
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهاردهم بهمن ماه در روز ملی فناوری فضایی از کارابردی نبودن صنعت فضایی در کشور انتقاد کرد و گفت:«ما در کاربردی کردن صنعت فضایی ضعف داریم؛ قوای ما برای موضوع کاربرد و اقتصاد تقسیم شده است و تمرکز در این عرصه نداریم».


منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5765
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها