1396/11/21

ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام اس 8 آماده پرتاب

موشک سایوز حامل ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.اس- 8 بر روی سکوی شماره 31 مرکز پرتاب های فضایی بایکونور آماده پرتاب است. متخصصان شرکت صنایع فضایی انرگیا- سازنده ناو پروگرس- و خدمه پایگاه بایکونور مراحل آماده سازی برای پرتاب وعملیات پردازش نهایی را در سکوی شماره 31 انجام می دهند. در این مرحله آزمایش...
ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام اس 8 آماده پرتاب

سیروس برزو: موشک سایوز حامل ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.اس- 8 بر روی سکوی شماره 31 مرکز پرتاب های فضایی  بایکونور آماده پرتاب است. متخصصان شرکت صنایع فضایی انرگیا- سازنده ناو پروگرس-  و خدمه پایگاه بایکونور مراحل آماده سازی برای پرتاب وعملیات پردازش نهایی را در سکوی شماره 31 انجام می دهند. در این مرحله آزمایش های پیش از پرتاب بر روی دستگاه ها و مجموعه های پرتاب فضایی اجرا می شوند، رابط های بین سخت افزار های جانبی و تجهیزات پشتیبانی زمین مورد بررسی قرار می گیرند.
پرتاب ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.اس- 8 برای ساعت11:58:45روز 11 فوریه 2018 به وقت مسکو برنامه ریزی شده است.
تجهیزات علمی شامل مجموعه ای از وسایل و ادوات برای انجام آزمایش ایکاروس، مواد مصرفی برای دستگاه های پشتیبانی زندگی و نیز ظروف غذا، لباس، لوازم پزشکی و لوازم شخصی برای خدمه است.
این ناو چهارصد و سی هشتمین فروند از سفینه های باربری پروگرس به‌شمار می رود که از سال 1978 کار تدارکات و رساندن تجهیزات به ایستگاه های فضایی را بر عهده دارد. پروگرس  ام.اس-8 از آغاز به کار ایستگاه فضایی بین المللی شصت و نهمین ناو باربری از این نوع بشمار می رود که با هدف تامین نیازمندی های ساکنان این مجتمع عظیم مداری به فضا پرتاب می شود.
این سفینه که 2450 کیلوگرم محموله و تجهیزات شامل  حدود 1270 کیلوگرم غذا، 700 کیلوگرم سوخت، 50 کیلوگرم اکسیژن و هوا و 420 کیلوگرم آب را را با خود حمل می کند به واحد زوزدا  که یکی از بخش های ایستگاه فضایی بین المللی است متصل خواهد شد.
خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی مرکز هدایت پرواز واقع در حومه مسکو اعلام کرد که برای اطمینان از انجام صحیح ماموریت پروگرس تاکنون مدار ایستگاه فضایی بین المللی با استفاده از موشک های حرکتی و اصلاح مدار واحد زوزدا  دو بار اصلاح شده است.
بنا به گفته ولادیمیر، سالاویف  رییس مأموریت های بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی، ناو باربری بدون سرنشین پروگرس  ام.اس-8 پس از پرتاب، طی پروازی دو مرحله ای که شش ساعت طول می کشد خود را به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رساند.
مهمترین محموله پروگرس در این سفر را می توان تجهیزات مربوط به آزمایش علمی مشترک روسیه و آلمان با "ایکاروس" است که در بدنه بیرونی واحد "زوزدا" بخش روسی ایستگاه نصب خواهند کرد و برای ثبت مهاجرت حیوانات در مناطق مختلف بکار خواهد رفت.
ناو های باربری بدون سرنشین پروگرس که بر پایه سفینه سایوز ساخته شده اند، فاقد سپر حرارتی هستند و به همین دلیل پس از پایان ماموریت و تخلیه کامل، از ایستگاه جدا شده و در اثر برخورد به لایه های جو زمین بکلی نابود می شوند.
در حال حاضر دو گروه سه نفره فضانوردان شامل الکساندر میسورکین و آنتوان اشکالپروف (از روسیه) ، مارک واندهی، اسکات تینگل و جوزف آکابا (از آمریکا) و نوریشیگه کانای (شهروند ژاپن) در این ایستگاه بسر می برند.
میسورکین، واندهی و آکابا فضانوردان ناو کیهانی سایوز ام.اس-6 هستند که 12 سپتامبر 2017 به فضا پرتاب شدند و تا 28 فوریه 2018 آنجا خواهند بود. اشکالپروف، اسکات تینگل و نوریشیگه کانای در 17 دسامبر 2017 با ناو کیهانی سایوز ام.اس-7 راهی مدار شدند و به آنها پیوستند. گروه اخیر تا 3 ژوئن سال جاری میلادی در فضا فعالیت خواهند داشت.

ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام اس 8 آماده پرتابناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام اس 8 آماده پرتاب

ماهواره‌بر و پرتاب |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.