1396/11/21

رکورد وویجر۱ شکسته شد: دورترین عکس‌برداری در فضا از فاصله ۶ میلیارد کیلومتری

کاوشگر فضایی نیوهورایزنز(New Horizons) ناسا با ثبت تصاویری جالب از خوشه ستاره‌ای ویشینگ‌ول (Wishing Well) و دو جرم کمربند کوییپر(Kuiper belt)، رکورد دورترین عکس گرفته‌شده در فضا را که پیش از این به نام وویجر1 (Voyager 1) ثبت شده بود، شکست.
رکورد وویجر۱ شکسته شد: دورترین عکس‌برداری در فضا از فاصله ۶ میلیارد کیلومتری

به گزارش خبرآنلاین، فضاپیمای رباتیک نیوهورایزنز، که دو سال پیش با عبور از نزدیکی سیاره کوتوله پلوتو تاریخ‌ساز شد، پنجم دسامبر (۱۴ آذر) گذشته یکی از ابزارهای علمی خود را به نام دوربین شناسایی دوربرد (LORRI) به سمت خوشه ستاره‌ای باز NGC 3532 نشانه رفت و ستارگان جوان آن را در تصویری سیاه‌وسفید جای داد.
این خوشه ستاره‌ای که خوشه ویشینگ ول، به معنی چاه آرزوها یا خوشه فوتبال هم نامیده می‌شود، ۱۳۲۱ سال‌نوری با زمین فاصله دارد و در صورت‌فلکی جنوبی شاه‌تخته دیده می‌شود.
در لحظه ثبت این تصویر، نیوهورایزنز ۶٫۱۲ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله داشت و توانست رکورد ثبت دورترین تصویر در فضا را بشکند. رکورد قبلی سال 1990 ثبت شده بود، زمانی که فضاپیمای وویجر۱ از فاصله ۶٫۰۶ میلیارد کیلومتری دوربین خود را به سمت خورشید برگرداند و تصویر معروف نقطه آبی کم‌فروغ را از زمین گرفت.
از آنجایی‌که نیوهورایزنز با سرعت ۱٫۱ میلیون کیلومتر در روز به مسیر خود ادامه می‌دهد؛ این فضاپیما توانست خیلی زود رکورد خودش را بشکند. چند روز پس از ثبت تصویر ویشینگ ول، این فضاپیما از دو جرم کمربند کوییپر به نام‌های 2012HZ84 و 2012HE85 عکس گرفت. این تصاویر که با رنگ‌آمیزی کاذب به نمایش درآمده‌اند، نزدیک‌ترین نماهایی هستند که تاکنون از اجرام فرانپتونی سرگردان در کمربند کوییپر ثبت شده‌اند.

رکورد وویجر۱ شکسته شد: دورترین عکس‌برداری در فضا از فاصله ۶ میلیارد کیلومتری

نیوهورایزنز که پس از ملاقات چندساعته خود با پلوتو در تابستان ۲۰۱۵، مسیر خود را به سمت یکی از اجرام کمربند کوییپر به نام 2014MU69 تغییر داد و طبق برنامه قرار است روز اول ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دی ۱۳۹۷) با آن ملاقات کند. کمربند کوییپر، ساختاری حلقوی و مسطح است که اجرام کوچک و یخ‌زده‌ای در آن به دور خورشید می‌چرخند. این اجرام از بقایای ابر اولیه تشکیل‌دهنده منظومه شمسی برجا مانده‌اند.