1396/11/20

خورشید به زودی سرد می شود

بر اساس اطلاعات دانشمندان دانشگاه سن دیگو- کالیفرنیا، در اواسط قرن بیست و یکم، فعالیت خورشیدی بسیار کم خواهد شد و گرمای زمین کمتر می شود.
خورشید به زودی سرد می شود

نتایج حاصله از کارهای علمی در The Astrophysical Journal منتشر شده است، که از طریق سایت Phys.org در دسترس می باشد.
محققان خاطرنشان می کنند که گرمایش سیاره به سرعت کاهش می یابد، اما جلوی گرمایش جهانی زمین را نخواهد گرفت.
دانشمندان اطلاعات جمع آوری شده بیش از 20 سال را که توسط تلسکوپ فضایی بین المللی اشعه ایکس بی فلور، در محدوده اشعه ماوراء بنفش کار می کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.
آن‌ها تابش ستاره‌های خورشیدی را اندازه گیری کردند تا شرایطی را که پیش از کمینه‌های بزرگ بودند را نشان دهند. طبق این اندازه گیری معلوم شد که کاهش فعالیت می تواند فرکانس تشکیل لکه های قرمز را پیش بینی کند.
گفته محققان، احتمال کم شدن گرمایش خورشید در آینده نه چندان دور بسیار زیاد است.
با این حال، یخبندان جهانی که در روی زمین اتفاق خواهد افتاد، به اندازه کافی قوی نخواهد بود تا افزایش دمای متوسط به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای را جبران کند.
ستاره شناسان بر این باورند که ممکن است کمینه ماندر، که در دوره 1645-1715 رخ داده بود، تکرار شود، که یکی از مشخصات آن تعداد اندکی لکه‌های خورشیدی می شود. بعضی از کارشناسان این موضوع را به آغاز عصر یخبندان کوچکی اختصاص می دهند که درجه حرارت جهانی به 1 الی 2 درجه سانتیگراد رسیده بود.

امسال ناسا به خورشید فضاپیما می فرستد

1396/10/12
ناسا در ۲۰۱۸ به مناسبت ۶۰ سالگی خود قصد دارد فضاپیمایی به اتمسفر خارجی خورشید بفرستد تا میزان گرما و انرژی که از کرونای خورشیدی منتقل می‌شود را ردیابی کند.

مدیریت بحران نیاز به ماهواره کاربردی دارد

بحران سقوط هواپیما در کوه‌ دنا و ناتوانی در پیدا کردن سریع محل حادثه جهت امدادرسانی با روش‌های هوایی و زمینی موجب شده تا بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه سنجش از دورفضایی نیز تلاش‌های خود را بدین منظور با شدت پیگیری کنند هر چند این تلاش‌های عملی هنوز منجر به پیدا کردن هواپیما نشده است اما درس‌های بسیاری را برای مسئولین فضایی کشور به همراه داشته است. از جمله اینکه، فارغ از تمام تلاش‌هایی که برای کسب فناوری بومی ماهواره‌های سنجشی در دراز مدت انجام می‌شود ایران نیاز به یک اپراتور ماهواره‌ای مجهز به ماهواره‌های سنجشی کاربردی با مشخصات فنی مورد نیاز کشور دارد. ماهواره‌های سنجشی می‌توانند با تصاویری که منطقه وسیعی را پوشش می‌دهد به سرعت امکان بی‌نظیری را برای جستجوگران فراهم‌ کنند تا منطقه بزرگی را به سرعت برای پیدا کردن نشانه‌های یک هواپیمای سقوط کرده کاوش کنند. اما شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین ابعاد سوژه مورد جستجو، نیازمندی‌های فنی مختلفی را می‌طلبد. ضمن آنکه تا زمانی که کنترل ماهواره در اختیار اپراتور بومی نباشد نمی‌توان به سرعت وارد عمل شد و ماهواره را برای تهیه تصاویر به صورت مستمر بر روی منطقه مورد نظر هدایت کرد. این امر در صحبت‌های سرادقی، معاون سازمان فضایی ایران که در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار کرده بود این سازمان با کشورهای اروپایی در حال مذاکره است که اگر ماهواره آنها از روی محل سانحه عبور کرد تصاویر را در اختیار ایران قرار دهند به خوبی مشهود است. برای این کار نیاز به مذاکراتی است تا صاحبان ماهواره را مجاب کند، ماهواره‌های خود را برای تصویربرداری از منطقه سانحه تنظیم و عکس‌ها را در اختیار ایران بگذارند. چنین مذاکرات و ارتباطاتی حتی در شرایط بین‌المللی عادی، زمانی را از بین می‌برد که ثانیه‌های آن هم ارزشمند است. با این وجود بنا بر گزارش‌های واصله بخش یک شرکت دانش‌بنیان تحت عنوان موسسه سنجش از دور بصیر نیز موفق به دریافت تصاویر ماهواره‌ای محل حادثه از برخی کشورها شده است اما مسئولین این موسسه نیز اذعان دارند با وجود تلاش‌های در حال انجام توسط کارشناسان، تصاویر ماهواره‌های فعال در طیف مرئی در شرایط آب و هوایی فعلی محل حادثه کمک چندانی نمی‌کنند و کار جستجو از طریق این تصاویر به سختی انجام می‌شود. این در حالی است که در اختیار داشتن یک ماهواره دقت بالای راداری می‌توانست پاسخگوی نیاز باشد که هنوز هیچیک از نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سنجش از دور موفق به دریافت چنین تصاویری از کشورهای خارجی نشده اند. نیاز مبرم کشور به ماهواره‌های سنجشی کاربردی با مشخصات فنی مختلف در حالی مشهود است که چندی پیش برخی خرید ماهواره را تحقیر دانشمندان داخلی می‌دانستند بدون آنکه این نکته را در نظر داشته باشند که ماهواره‌های فعلی در مرحله تحقیق و توسعه هستند و تا رسیدن به ماهواره‌های کاربردی راهی دراز در پیش دارند. بنابر این ضمن پرداختن به توسعه فناوری بومی، بخشی از سرمایه کشور را می‌بایست صرف راه‌اندازی اپراتور ماهواره‌ای و خرید ماهواره‌های کاربردی برای پاسخگویی به نیازهای کشور نمود.