1396/11/20

ماه و مریخ را کنار هم ببینید!

یک کارشناس نجوم از مقارنه ماه و سیاره مریخ خبر داد و گفت:«این رویداد نجومی با چشم غیر مسلح قابل رصد است».
ماه و مریخ را کنار هم ببینید!

علی ابراهیمی سراجی افزود:«2 و ۳۰ دقیقه بامداد بیستم بهمن ماه می‌توان در آسمان ایران سیاره‌های ماه و مریخ را در کنار هم دید».
به گفته وی، سیاره مریخ که همسایه زمین است به صورت سیاره‌ای سرخ رنگ دیده می‌شود که در این مقارنه به اندازه چهار درجه از ماه پایین تر قرار می گیرد. این رویداد را می توان تا قبل از طلوع خورشید رصد کرد.
این کارشناس نجوم با بیان اینکه مقارنه مریخ و ماه را می توان با چشم غیر مسلح رصد کرد، تصریح کرد:«این رویداد از تمام پهنه ایران قابل رویت و رصد است. ماه در این شب‌ها به صورتی است که می توانر با گودال هایش سوژه عکاسی باشد».
ابراهیمی توضیح داد« مریخ به عنوان چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. نام فارسی این سیاره بهرام و نام عربی-یونانی آن مریخ است».
عضو باشگاه نجوم برج میلاد خاطر نشان کرد:«معمولاً سیارات به شکل نقطه ثابت دیده می‌شوند که در این مقارنه سیاره قرمز مریخ ثابت و در پایین ماه قرار می گیرد».

نجوم | رویدادها |

هند در صدد حمایت از استارت‌آپ‌های فضایی

توجه به استارت‌آپ‌ها، خصوصا آنهایی که در زمینه علوم دفاعی و فضایی به دنبال نوآوری هستند، اخیرا در هند بیشتر شده است. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با هدف بهره‌وری از این نوآوری‌ها، برنامه خود را برای تاسیس مراکز رشد در سرتاسر این کشور و حمایت از استارت‌آپهای فضایی اعلام کرده است. ایسرو توجه خود را معطوف استارت‌آپهایی می‌کند که در زمینه ساخت ماهواره‌بر، ماهواره‌های مخابراتی و خدمات نشأت‌گرفته از سنجش از دور، حرفی نو برای گفتن داشته باشند. در حقیقت ایسرو با این پروژه قصد دارد به استارت‌آپهای فضایی کمک کند که در وهله اول از چالش تاسیس شرکت عبور کرده و در ادامه موفق به بهره‌برداری تجاری از ایده خود شوند تا در نهایت یک بخش خصوصی قدرتمند در عرصه فضایی این کشور به وجود بیاید. اما فعلا این سازمان از طریق بازوی تجاری خود یعنی شرکت آنتریکس (Antrix Corp.) با استارت‌آپ‌ها ارتباط دارد. سازمان تحقیقات فضایی هند برای شکل‌دهی همکاری بیشتر با بخش خصوصی، قصد دارد تا در اواسط سال 2019 آزمایش یک ماهواره‌بر کوچک را آغاز کند. بعد از عملیاتی شدن این ماهواره‌بر ایسرو برای بهره‌برداری از آن به دنبال شرکای صنعتی خواهد گشت. همچنین این سازمان در مراحل نهایی تشکیل یک کنسرسیوم با فعالان سنعت فضایی این کشور برای ساخت ماهواره‌برهای PSLV می‌باشد. نخسین ماهواره‌بر PSLV ساخت این کنسرسیوم تا سال 2020 ساخته خواهد شد. با کمک‌رسانی ایسرو به بخش خصوصی فضای هند، این شرکت‌ها می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی به نوآوری در زمینه فناوری فضایی بپردازند.