تلاش یک شرکت اوکراینی بریتانیایی برای تاسیس پایگاه پرتاب ماهواره‌های کوچک

0 818

شرکت دو ملیتی اسکایرورا (Skyrora) از برنامه‌های خود برای انجام یک پرواز آزمایشی زیرمداری در سه ماهه آخر سال 2018 خبر داد. این شرکت همچنین به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کاهش هزینه پرتاب‌ ماهواره‌های کوچک، یک پایگاه پرتاب مختص این ماهواره‌ها در اسکاتلند تأسیس کند.

دنیل اسمیت (Daniel Smith) مدیر توسعه کسب و کار شرکت اسکایرورا می‌گوید این شرکت در حال انجام مراحل نهایی ساخت پرتابگر خود است و در سه ماهه نخست سال 2018، موتور آن را آزمایش خواهد کرد. وی افزود: «در حال حاضر برخی از قطعات پرتابگر زیرمداری را به کمک چاپ سه‌بعدی تولید کرده‌ایم و انتظار داریم بخش بریتانیایی شرکت طی دو ماه آینده در قسمت‌های تولیدی رشد داشته باشد.»

موتور پرتابگر زیرمداری اسکایرورا که اسکایرورا 1 نام دارد، قرار است قابلیت تولید حدودا 30 کیلونیوتن تراست را در سطح دریا داشته باشد و از اکسیدایزر پاک هیدروژن پراکسید استفاده کند تا تاثیر مخربی بر اتمسفر زمین نداشته باشد. این پرتابگر می‌تواند تا 150 کیلوگرم محموله را در پروازهای زیرمداری خود حمل کند.

شرکت اسکایرورا تاسیساتی در شهرهای ادینبرگ و گلاسکو اسکاتلند دارد و مرکز تحقیق و توسعه آن در شهر دنیپرو اوکراین قرار گرفته است. مقامات این شرکت اعتقاد دارند که این موضوع به اسکایرورا کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه قیمت‌های خود را در سطحی رقابتی نگه می‌دارند، از تجربه صنعت فضایی اوکراین و نیروی کار زبده این کشور نیز استفاده کنند. اسمیت در این مورد می‌گوید: «به عنوان یک شرکت بریتانیایی، دسترسی داشتن به دانش اوکراین به فعالیت ما کمک شایانی می‌کند. ما برخی از وظایف طراحی را به تیمی در این کشور محول می‌کنیم که شامل ترکیبی از مهندسین باتجربه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهیست.» طبق گفته مقامات این شرکت، هدف بعدی اسکایرورا حرکت به سمت افزایش حضور در بازار بریتانیا و نشان دادن این موضوع است که فناوری این شرکت، قابلیت پررنگتر کردن حضور بریتانیا در بازارهای جهانی را دارد.

پرتابگرهای اسکایرورا از کروسن و هیدروژن پراکسید استفاده می‌کنند و از این لحاظ می‌توان آنها را دنبال‌کننده برنامه بلک ارو (Black Arrow ) بریتانیا دانست که منتهی به ارسال اولین ماهواره‌بر انگلستان به فضا در سال 1971 شد. این پرتاب، بریتانیا را به ششمین کشوری تبدیل کرد که قادر به پرتاب ماهواره‌های خود به فضا بود. اسمیت اعتقاد دارد که این الگوبرداری به اسکایرورا کمک خواهد کرد تا هزینه پرتاب‌های فضایی را کاهش دهد.

منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5743
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها