1396/11/21

اعزام انسان به فضا نیازمند توسعه موتورهای فضایی بسیار قدرتمند

فتح‌اله امی، در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فناوری فضایی گفت:«توانایی پرتاب به مدار زمین را داریم و این امر بسیار ارزشمند است».
اعزام انسان به فضا نیازمند توسعه موتورهای فضایی بسیار قدرتمند

فتح‌اله امی، در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فناوری فضایی گفت:«توانایی پرتاب به مدار زمین را داریم و این امر بسیار ارزشمند است».
امی بیان کرد:«در پرتاپ های قبلی، ماهواره‌های امید و اسد به مدار لئو رفتند، اما اکنون توان پرتاپ ما با تست موفق موتور سیمرغ افزایش‌یافته است و ماهواره بالای ۱۰۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر قرار می‌دهیم.
وی درباره اعزام انسان به فضا گفت:«کپسول حامل انسان هزار و ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد، لذا اعزام انسان به فضا نیاز به موتور حامل بسیار قوی دارد که با تست موتور سیمرغ ما برای پرتاپ زیرمداری کپسول حامل انسان آماده‌شده‌ایم».
امی ادامه داد:«طراحی‌های کپسول حامل انسان انجام و ماکاپ آن نیز ساخته‌شده است و در حال ساخت کپسول اصل هستیم، البته این امر نیاز به پشتیبانی ملی جدی دارد که به دلیل مشکلات تحریم و همچنین مشکلات اقتصادی کشور به این موضوع توجه کمتری شده و برنامه پرتاپ به تأخیر افتاده است».
رئیس پژوهشکده هوافضا بیان کرد:«قبل از انسان باید یک حیوانی که خیلی شبیه انسان است و می‌تواند شتاب‌های بالا را تحمل کند ابتدا پرتاپ شود که درواقع این پرتاپ زیرمداری با میمون‌های مخصوص انجام‌شده و از این سه پرتاپ، دو پرتاپ موفق و یکی ناموفق بوده است. پس‌ازاین مرحله باید به سراغ اعزام انسان به مدار برویم».
وی توضیح داد:«تا سال ۱۴۰۴ باید اعزام انسان به فضا رخ بدهد، لذا در این مهلت هشت ساله، راه طولانی در پیش داریم و باید حداقل هفت آزمایش قبل از آن صورت بگیرد تا ما بتوانیم خود انسان را در کپسول قرار بدهیم».
امی درباره ارتباط با دانشمندان و مراکز فضایی دیگر کشورها بیان کرد:«اگر در فضای علمی، پژوهشی و فناوری ارتباط وجود نداشته باشد نمی‌توان کاری را پیش برد و ما در حال حاضر از طریق چاپ مقالات در دنیا ارتباطات بسیار خوبی با تمامی مراکز پژوهش فضایی داریم و همچنین در کنفرانس‌های هوافضا نیز تبادل اطلاعات علمی در سطح وسیع انجام می‌گیرد».

 

داخلی |

نظر شما
اخبار مرتبط

گزارش ویژه اسپاش از بازدید پایگاه پرتاب‌های فضایی پله سه تسک

1396/10/28
روزگاری این منطقه فوق سری تلقی بشمار می‌رفت و حتی بر روی نقشه‌های جغرافیایی نمی‌شد آن‌ها پیدا کرد. در حاشیه یک جنگل کاج، در کنار یک دریاچه، شهرکی وجود دارد که بر آن «میرنی» (در زبان روسی...

۳ ماهواره ایرانی در نوبت پرتاب قرار گرفت

1396/11/17
آذرى جهرمى، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم روز فناورى فضايى كه در وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت:«خريد فناورى فضايى از خارج كشور در گذشته براى جاسوسى كشورهاى دیگر و برآورد آزمايشات...

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.