روزهای شلوغ برای پرتاب‌های فضایی

0 417

سه ماهواره‌بر از کشورهای روسیه، چین و ژاپن در سه روز متوالی و جداگانه به فضا فرستاده شد. این مأموریت‌های فضایی از روز یکم فوریه آغاز شد. جالب آنکه قبل از آن نیز شرکت اسپیس ایکس یک ماهواره‌بر فالکون 9 حاوی ماهواره مخابراتی GovSat-1 را به مدار زمین برد.
روسیه روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ماه یک ماهواره‌بر سایوز2 را از پایگاه پرتاب واستوچنی  به فضا فرستاد. این ماهواره‌بر حاوی دو ماهواره نظارتی Kanopus-V برای رصد زمین بود. همچنین در این مأموریت 9 ماهواره کوچک دیگر نیز به مدار زمین برده شد.
روز بعد چین ماهواره‌بر Long March 2D را همراه ماهواره Zhangheng1 از مرکز Jiuquan Satellite Launch به فضا فرستاد. هدف از ارسال ماهواره چینی ردیابی سیگنال‌های قبل از زلزله از فضا است. محققان معتقدند با این روش می‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد. درهرحال مأموریت ارسال این ماهواره پروژه مشترک سازمان ملی فضایی چین و سازمان فضایی ایتالیا است.
البته ماهواره‌بر Long March 2D علاوه بر آن شش ماهواره دیگر را نیز به فضا برد؛ ازجمله ماهواره اروپایی GomX-4A  برای ردیابی حرکت کشتی‌ها و هواپیماها در منطقه قطب و ماهواره آزمایشی GomX-4B برای سازمان فضایی اروپا.
روز شنبه نیز سازمان فضایی ژاپن یک ماهواره‌بر اصلاح‌شده SS-520 را همراه ماهواره TRICOM-1R به مدار زمین برد. این ماهواره قرار است از زمین عکس بگیرد. این کوچک‌ترین ماهواره‌بر تاریخ بود که برای ارسال ماهواره‌ای به مدار زمین به کار رفت.

هفته گذشته نیز شرکت اسپیس ایکس در یک پرتاب جنجالی حامل فضایی فالکون هوی (Falcon heavy ) را آزمایش کرد که طی آن خودروی تسلای ایلان ماسک به فضا رفت.

 
منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5715
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها