1396/11/18

تصویر نجومی روز ناسا: حباب در برابر ابر

سحابی حباب که اخترشناسان آن را با نام NGC ۷۶۳۵ می‌شناسند، تحت تأثیر ستاره سنگین مرکزی‌اش رو به گسترش است و به قلمرو ابر مولکولی عظیمی که در مجاورت آن حضور دارد، حمله کرده است.
تصویر نجومی روز ناسا: حباب در برابر ابر

با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری می‌توان سحابی حباب را در صورت‌فلکی ذات‌الکرسی مشاهده کرد. در مرکز این تصویر که تلسکوپ لیورپول آن را تهیه کرده، می‌توانید سحابی حباب را ببینید که پهنای آن به ۱۰ سال‌نوری می‌رسد و بخشی از ساختار پیچیده و عظیمی از ستارگان و پوسته‌های گازی را در این صورت‌فلکی تشکیل می‌دهد.
درون سحابی حباب، ستاره سنگینی به نام BD+602522 وجود دارد (نقطه درخشان زرد با هاله‌ای آبی‌رنگ به دورش) که بادهای ستاره‌ای شدیدی از خود گسیل می‌کند. این بادهای شدید، انرژی لازم برای حرکت و انبساط سحابی حباب را فراهم می‌کنند.
در مجاورت سحابی حباب، ابر مولکولی عظیمی واقع شده که آن را با رنگ سرخ، نزدیک به لبه راست تصویر می‌توانید تشخیص دهید. نیروی مهارنشدنی انبساط سحابی حباب، تعامل جالبی با ابر مولکولی ساکن در فضا دارد. هرچند این ابر مولکولی می‌تواند انبساط سحابی حباب را مهار کند، اما تابش پرانرژی ستاره مرکزی این سحابی، آن را لایه به لایه می‌تراشد. این تابش با داغ کردن نواحی چگال‌تر ابر مولکولی، این نواحی را به نورافشانی وادار می‌کند.

نجوم | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |