1396/11/16

برگزاری نشست علمی توسط مرکز علوم فضایی امارات

مرکز علوم فضایی در دانشگاه نیویورک ابوظبی (New York University Abu Dhabi-NYUAD-) دیروز میزبان نشست اعضای بخش فضایی دانشگاه و دانشمندان بین‌المللی ازجمله مهمانانی از دانشگاه خلیفه، دانشگاه آمریکایی شارجه و دانشگاه امارات با عنوان مسیرهای آینده در رشته هلیوفیزیک (Heliophysics) بود. هلیوفیزیک علمی است...
برگزاری نشست علمی توسط مرکز علوم فضایی امارات

سیروس برزو: مرکز علوم فضایی در دانشگاه نیویورک ابوظبی (New York University Abu Dhabi-NYUAD-) دیروز میزبان نشست اعضای بخش فضایی دانشگاه و دانشمندان بین‌المللی ازجمله مهمانانی از  دانشگاه خلیفه، دانشگاه آمریکایی شارجه و دانشگاه امارات با عنوان مسیرهای آینده در رشته هلیوفیزیک (Heliophysics) بود.  هلیوفیزیک علمی است که در مورد چگونه تأثیر خورشید بر محیط این ستاره و سیارات آن بحث می‌کند.
سخنرانان مقالاتی درزمینهٔ چالش‌های علمی مهم در شناخت رفتار خورشید را ارائه دادند که توانایی پیش‌بینی تأثیر آن بر محیط فضایی ما را محدود می‌کند. بحث‌ها متمرکز بر مأموریت‌های فضایی تاسواره‌ها (CubeSats) بود، که وسیله‌ای مقرون‌به‌صرفه و قدرتمند برای مطالعه سطح کامل خورشید و مشخص کردن تأثیر آن بر روی ما از فضا به‌شمار می‌رود. خالد الهاشمی مدیر مأموریت‌های فضایی، علوم و فناوری و عبدالله المرار رئیس برنامه‌های فضایی، چشم‌انداز سازمان فضایی امارات را برای آینده، ازجمله وضعیت مأموریت 2020 به مریخ را ارائه دادند. مریم رشید الشامسی، مدیر بخش علوم فضایی، ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز فضایی، محمد بن راشید در دبی علاقه‌مندی این مرکز به مشارکت در برنامه پژوهش‌های هلیوفیزیک را اعلام کرد.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس پیرامون پدیده‌ها و معضلات مربوط به خورشید بحث کردند که مهم‌ترین تأثیر در محیط جوی و فضایی زمین را شامل می‌شود. مرکز علوم فضایی به ریاست پروفسور کیاتپالی اسرینیوازان (Katepalli Sreenivasan) و محققان اصلی این مرکز پروفسور لاوران گیزون (Laurent Gizon) و پروفسور شراوان هانسانگ (Shravan Hanasoge)، قصد دارد برنامه‌های تحقیق درزمینهٔ علوم خورشیدی، ستارگان و سیاره‌ها را در سطح جهانی توسعه دهد. مرکز علوم فضایی علاوه برداشتن مرکز فعالیت‌های نظری در دانشگاه نیویورک ابوظبی، قصد دارد منابع اصلی حمایت از علوم فضایی در امارات باشد.
لوران گیزن گفت:«تحقیقات مشترک دانشگاه نیویورک ابوظبی باهدف تقویت گفتمان فکری در تمامی رشته‌ها همچنین مسائل مربوط به تأثیرات منطقه‌ای و پیامدهای جهانی است. مطالعه خورشید و تأثیر آن بر سیارات، زمینه جدید تحقیقاتی هیجان‌انگیز در امارات بشمار می‌رود و درک علل فیزیکی مغناطیس خورشید، کلیدی برای پیش‌بینی وضعیت و درنهایت امکان سفر به مریخ را فراهم خواهد کرد».
مایکل مک گراث، یکی از شرکت‌کنندگان گفت:«دانشگاه نیویورک ابوظبی، دیدار دانشمندان برجسته بین‌المللی خورشیدی برای بحث در مورد سؤالات کلیدی بدون پاسخ در مورد خورشید، یک ستاره در میان میلیاردها ستاره در جهان ما، و البته تأثیرگذارترین بر آب‌وهوا و محیط‌زیست زمین را برگزار کرد زیرا هنوز ما برخی از رفتارهای بنیادی این ستاره را درک نمی‌کنیم و این یک چالش علمی عظیم را ایجاد می‌کند».