حمايت ايرانی‌ها از توسعه برنامه موشکی اين کشور

0 301

اندیشکده شورای آتلانتیک، جمعه 13 بهمن ماه در نشستی با حضور کارشناسان خود نتایج یک نظرسنجی جدید در ایران را بررسی کرد. این نظرسنجی توسط مرکز نظرسنجی مطالعاتی و امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند آمریکا در پی اغتشاشات اخیر در ایران انجام شده است.
کلسی دونپورت (Kelsey Dunaport)، مدیر انجمن کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر آمریکا، در این نشست در پاسخ به پرسش باربارا اسلاوین (Barbara Slavin)، مدیر طرح موسوم به  ابتکار آینده ایران  در شورای آتلانتیک و مجری این میزگرد، که درباره وضعیت برنامه موشکی ایران پرسید، گفت:«اگر به بررسی رفتار داخلی ایران در ارتباط با برنامه موشکی‌اش بپردازیم، می بینیم که این کشور تا حدودی مسئولانه عمل می کند. این کشور از موشک‌های بالستیک خود برای تهدید به انجام دادن برخی از اقدامات استفاده نمی‌کند».

ایرانی‌ها موشک را بخشی از ساز و کار و ساختار امنیتی خود می‌دانند
مجری این نشست پرسید نظر شما در ارتباط با موضوع امنیتی و موضوع موشک‌ها چیست؟ آیا کسی از موضع دولت آمریکا در ارتباط با کنار کشیدن از برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد یا خیر و این که آیا باید مذاکرات مجددی صورت گیرد تا برنامه موشکی هم مشمول آن شود؟ آیا باید به یک توافق‌نامه جانبی در ارتباط با موضوع موشکی یا دیگر موضوعات یعنی موضوعات منطقه‌ای دست یافت یا خیر؟
کلسی دونپورت گفت:«یکی از مسائلی که در این نظرسنجی به نظر من جالب است، رویکرد ایرانی‌ها در ارتباط با موشک‌های بالستیک است که سبب تعجب من نشد. فکر می‌کنم بیش از 70درصد ایرانی‌ها می‌گویند مهم است که ایران همچنان به فعالیت‌ها در ارتباط با موشک‌های بالستیک خود ادامه دهد. اگر به دلایل این موضوع بپردازیم که چرا به نظر ایرانی‌ها این موضوع مهم است به این نتیجه می‌رسیم که آن‌ها بر این باورند موشک در واقع یک ساز و کار دفاعی است».
دونپورت افزود:«ایرانی‌ها از موشک به عنوان یک ساز و کار دفاعی استفاده می‌کنند. آنان موشک را بخشی از ساز و کار و ساختار امنیتی ایران می‌دانند و اگر دیگر بازیگران در منطقه را یررسی کنیم و تسلیحاتی که آن‌ها همچنان از کشورهایی همانند آمریکا تأمین می کنند را ببینیم این مهم بر ما روشن خواهد شد که ایران بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در واقع تحت تحریم قرار دارد. فکر می‌کنم این تأکید و تمرکز بر موشک از نظر ایران، قابل درک است.  به همین دلیل بی‌میلی آن‌ها به مذاکره بر سر این موضوع هم قابل درک است».
او گفت:«فکر می‌کنم باید خاطرنشان کنیم زمانی که به واکنش آن‌ها به موضوع موشکی توجه می کنیم، می بینیم که 70درصد آن‌ها از تداوم روند توسعه برنامه موشکی حمایت می‌کنند و تنها 24درصد حامی مذاکره در ازای برداشته شدن تحریم‌های اضافی از سوی آمریکا هستند. آمریکا از گفت‌وگو و مذاکره با ایران سخن می‌گوید و از برداشته شدن تحریم‌های بیشتر در ازای محدود شدن برنامه موشکی صحبت می‌کند. آمریکا در تلاش برای تسلیم کردن ایران در مقابل برخی از محدودیت‌های خاص موشکی است. زمانی که حق انتخاب بین تسلیم شدن و بهبود است، می بینیم که درصد زیادی از ایرانی‌ها می‌گویند آ‌نها باید این برنامه را ادامه دهند. از نظر آمریکا، فکر می کنم کاری که دولت ترامپ و اروپایی‌ها باید انجام دهند این است که کمتر بر روی فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران از جمله آزمایش و توسعه تمرکز کنند.

منبع خبرگزاری صدا سیما
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5696
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها