1396/11/14

علاقه ناسا به پیشرفت های هند در حوزه فناوری تولید فضاپیما

دانشمندان سازمان ناسا در آمریکا به اختراع جدیدی در خصوص فناوری پوشش حرارتی برای موتور توربو گازی که در فضاپیما به کار می‌رود ابراز علاقه مندی کرده‌اند.
علاقه ناسا به پیشرفت های هند در حوزه فناوری تولید فضاپیما

یک دانشمند برجسته ناسا به نام جیمز ال سمیالک در تماس با این دانشمند هندی در شرکت تجهیز متالیزه (MTC) در راجستان از علاقه‌مندی ناسا به فناوری جدید ابداعی وی خبر داده است.
دکتر ساتیش تیلور یک فناوری جدید پوشش حرارتی را ایجاد و توسعه داده است که به عقیده وی می‌تواند هزینه پوشش حرارتی برای موتور فضاپیماها را تا 50 درصد کاهش دهد.
تیلور گفت:«به زبان ساده، در حال حاضر، محققان از طریق فرآیندهای بسیار گران قیمت ترک های عمودی (تقسیم بندی) در پوشش حرارتی موتور توربو گازی را که در فضاپیما مورد استفاده قرار گرفته و بسیار مفیدند، ایجاد می‌کنند درحالی که در طرح ابداعی این دانشمند هندی هزینه همین علمیات بسیار کمتر است.»
سازمان تحقیق و توسعه فضایی هند 'ایسرو' و همچنین سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) این کشور نیز برای توسعه این فناوری اعلام آمادگی کرده‌اند.
سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند مسئولیت توسعه برنامه موشکی این کشور را بر عهده دارد.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک ماهواره‌بر به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.
در بیشتر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از ماهواره‌بر خوش سابقه پی اس ال وی ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود.
هزینه‌های پرتاب ماهواره‌بر در هند به اندازه‌ای پایین است که حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه‌ها نیستند؛ برای مثال این کشور قادر است کاوشگر مریخ خود را با هزینه‌ای به مراتب پایین تر از بودجه‌ای که هالیوود به ساخت فیلم‌های فضایی تخصیص می‌دهد، به سیاره سرخ ارسال کند.

منبع: ایرنا