1396/11/11

راه اندازی ماهواره نجومی اشعه ایکس'هیتومی' چین

نخستین ماهواره نجومی اشعه ایکس چین به نام «هیتومی» امروز سه شنبه به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.
راه اندازی ماهواره نجومی اشعه ایکس'هیتومی' چین

ماهواره هیتومی طی مدت آزمایشی در مدار خود، کار مشاهده، تصویربرداری، اسکن و نظارت بر اجسام خاص آسمانی را انجام داده و نتایج اولیه در مورد مشاهدات سیاه چاله و ستاره نوترونی را به دست آورد.
در اکتبر 2017، نتیجه مشاهدات مشترک امواج گرانشی ناشی از برخورد دو ستاره نوترونی در سراسر جهان منتشر شد و برای نخستین بار بشر توانست همزمان امواج گرانشی و انانتیومر الکترومغناطیسی آن را شناسایی کرد.
ماهواره هیتومی چین در این مشاهدات شرکت و نقش مهمی ایفا کرد و بالاترین معیار جریان اشعه گاما را شناسایی نمود.
چین یکی از کشورهای پیشرو در پرتاب ماهواره به فضا محسوب می شود.
چین ماه گذشته نیز یک ماهواره کنترل از راه دور را از شمال این کشور پرتاب کرد که داده هایش نشان می دهد با وضوح 0/5 متر از دقت بسیار بالایی برخوردار است.
این ماهواره می تواند تصاویر بسیار دقیق و شفاف را به زمین ارسال کند که مصارف تجاری و علمی دارد و از داده های آن می توان برای ترسیم نقشه، نظارت بر محیط زیست، امور مالی، بیمه و صنعت اینترنت استفاده کرد.

منبع: ایرنا