1396/11/11

راه اندازی ماهواره نجومی اشعه ایکس'هیتومی' چین

نخستین ماهواره نجومی اشعه ایکس چین به نام «هیتومی» امروز سه شنبه به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.
راه اندازی ماهواره نجومی اشعه ایکس'هیتومی' چین

ماهواره هیتومی طی مدت آزمایشی در مدار خود، کار مشاهده، تصویربرداری، اسکن و نظارت بر اجسام خاص آسمانی را انجام داده و نتایج اولیه در مورد مشاهدات سیاه چاله و ستاره نوترونی را به دست آورد.
در اکتبر 2017، نتیجه مشاهدات مشترک امواج گرانشی ناشی از برخورد دو ستاره نوترونی در سراسر جهان منتشر شد و برای نخستین بار بشر توانست همزمان امواج گرانشی و انانتیومر الکترومغناطیسی آن را شناسایی کرد.
ماهواره هیتومی چین در این مشاهدات شرکت و نقش مهمی ایفا کرد و بالاترین معیار جریان اشعه گاما را شناسایی نمود.
چین یکی از کشورهای پیشرو در پرتاب ماهواره به فضا محسوب می شود.
چین ماه گذشته نیز یک ماهواره کنترل از راه دور را از شمال این کشور پرتاب کرد که داده هایش نشان می دهد با وضوح 0/5 متر از دقت بسیار بالایی برخوردار است.
این ماهواره می تواند تصاویر بسیار دقیق و شفاف را به زمین ارسال کند که مصارف تجاری و علمی دارد و از داده های آن می توان برای ترسیم نقشه، نظارت بر محیط زیست، امور مالی، بیمه و صنعت اینترنت استفاده کرد.

منبع: ایرنا

ماهواره‌بر و پرتاب | خدمات و کاربردها |

چین شش ماهواره پرتاب کرد

1396/11/02
آکادمی علوم فضایی چین اعلام کرد این کشور موفق شده است روز جمعه با یک ماهواره‌بر ساخت این کشور ۶ ماهواره کوچک به فضا پرتاب کند.

هند در صدد حمایت از استارت‌آپ‌های فضایی

توجه به استارت‌آپ‌ها، خصوصا آنهایی که در زمینه علوم دفاعی و فضایی به دنبال نوآوری هستند، اخیرا در هند بیشتر شده است. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با هدف بهره‌وری از این نوآوری‌ها، برنامه خود را برای تاسیس مراکز رشد در سرتاسر این کشور و حمایت از استارت‌آپهای فضایی اعلام کرده است. ایسرو توجه خود را معطوف استارت‌آپهایی می‌کند که در زمینه ساخت ماهواره‌بر، ماهواره‌های مخابراتی و خدمات نشأت‌گرفته از سنجش از دور، حرفی نو برای گفتن داشته باشند. در حقیقت ایسرو با این پروژه قصد دارد به استارت‌آپهای فضایی کمک کند که در وهله اول از چالش تاسیس شرکت عبور کرده و در ادامه موفق به بهره‌برداری تجاری از ایده خود شوند تا در نهایت یک بخش خصوصی قدرتمند در عرصه فضایی این کشور به وجود بیاید. اما فعلا این سازمان از طریق بازوی تجاری خود یعنی شرکت آنتریکس (Antrix Corp.) با استارت‌آپ‌ها ارتباط دارد. سازمان تحقیقات فضایی هند برای شکل‌دهی همکاری بیشتر با بخش خصوصی، قصد دارد تا در اواسط سال 2019 آزمایش یک ماهواره‌بر کوچک را آغاز کند. بعد از عملیاتی شدن این ماهواره‌بر ایسرو برای بهره‌برداری از آن به دنبال شرکای صنعتی خواهد گشت. همچنین این سازمان در مراحل نهایی تشکیل یک کنسرسیوم با فعالان سنعت فضایی این کشور برای ساخت ماهواره‌برهای PSLV می‌باشد. نخسین ماهواره‌بر PSLV ساخت این کنسرسیوم تا سال 2020 ساخته خواهد شد. با کمک‌رسانی ایسرو به بخش خصوصی فضای هند، این شرکت‌ها می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی به نوآوری در زمینه فناوری فضایی بپردازند.