1396/11/14

پایان تلخ برای مسابقه گوگل برای رفتن به ماه بعد از یک دهه؛ هیچکس برنده نشد

مسابقه Lunar XPrize که حدود یک دهه قبل توسط گوگل برگزار شده بود بعد از سال‌ها نوآوری، خلاقیت و تمدید مهلت بالاخره به پایان می‌رسد.
پایان تلخ برای مسابقه گوگل برای رفتن به ماه بعد از یک دهه؛ هیچکس برنده نشد

مسابقه Lunar XPrize که حدود یک دهه قبل توسط گوگل برگزار شده بود بعد از سال‌ها نوآوری، خلاقیت و تمدید مهلت بالاخره به پایان می‌رسد.
گوگل اعلام کرد مهلت این مسابقه که در تاریخ 31 مارس به پایان می‌رسد، دیگر تمدید نخواهد شد. همچنین مسئولین مسابقه تایید کردند که هیچ‌کدام از شرکت کنندگان این مسابقه نمی‌توانند در زمان مقتضی ماهواره خود را پرتاب کنند. بنابر این جایزه 30 میلیون دلاری این مسابقه بدون برنده باقی می‌ماند. 

این مسابقه در سال 2007 میلادی با هدف پرتاب یک فضاپیما به ماه که مسافت کوتاهی را در سطح آن طی کرده و تصاویر HD به زمین ارسال کند، آغاز شد. یک جایزه 20 میلیون دلاری برای دستیابی به این هدف تعیین شد و 10 میلیون دلار دیگر نیز برای موفقیت در هریک از مراحل کار نظر گرفته شد. 
از آن هنگام مهلت مسابقه چندین بار تمدید شد و از تاریخ اولیه در سال 2012 به 31 مارس 2018 میلادی رسید. همچنین پیش از این که تعداد شرکت‌کنندگان در سال 2017 به 5 گروه کاهش یابد، چندین جایزه دیگر نیز برای اهداف میانی درنظر گرفته شد. با توجه به تمدیدهای مکرر و این واقعیت که اکنون شرکت‌کنندگان از هر زمان دیگری به دست‌یابی به هدف نهایی نزدیک تر شده‌اند، اعلام عدم تمدید مهلت مسابقه، اقدامی دور از انتظار بود. 
اما ظاهرا پرتاب یک فضاپیما به ماه زمان‌گیرتر و پرهزینه‌تر از چیزی است که یک دهه قبل تصور می شد.

منبع: ایرنا

کاوش‌های فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

رمزگشایی از داده های تلسکوپ فضایی کپلر با کمک هوش مصنوعی گوگل

1396/09/21
ناسا به تازگی در یک کنفرانس خبری از برنامه خود برای استفاده از نرم افزار مبتنی بر یادگیری ماشینی (شاخه ای از هوش مصنوعی) گوگل پرده برداشته. قرار است این آژانس فضایی از نرم افزار جدید به...

پربازدیدکننده ترین خبر

هند در صدد حمایت از استارت‌آپ‌های فضایی

توجه به استارت‌آپ‌ها، خصوصا آنهایی که در زمینه علوم دفاعی و فضایی به دنبال نوآوری هستند، اخیرا در هند بیشتر شده است. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با هدف بهره‌وری از این نوآوری‌ها، برنامه خود را برای تاسیس مراکز رشد در سرتاسر این کشور و حمایت از استارت‌آپهای فضایی اعلام کرده است. ایسرو توجه خود را معطوف استارت‌آپهایی می‌کند که در زمینه ساخت ماهواره‌بر، ماهواره‌های مخابراتی و خدمات نشأت‌گرفته از سنجش از دور، حرفی نو برای گفتن داشته باشند. در حقیقت ایسرو با این پروژه قصد دارد به استارت‌آپهای فضایی کمک کند که در وهله اول از چالش تاسیس شرکت عبور کرده و در ادامه موفق به بهره‌برداری تجاری از ایده خود شوند تا در نهایت یک بخش خصوصی قدرتمند در عرصه فضایی این کشور به وجود بیاید. اما فعلا این سازمان از طریق بازوی تجاری خود یعنی شرکت آنتریکس (Antrix Corp.) با استارت‌آپ‌ها ارتباط دارد. سازمان تحقیقات فضایی هند برای شکل‌دهی همکاری بیشتر با بخش خصوصی، قصد دارد تا در اواسط سال 2019 آزمایش یک ماهواره‌بر کوچک را آغاز کند. بعد از عملیاتی شدن این ماهواره‌بر ایسرو برای بهره‌برداری از آن به دنبال شرکای صنعتی خواهد گشت. همچنین این سازمان در مراحل نهایی تشکیل یک کنسرسیوم با فعالان سنعت فضایی این کشور برای ساخت ماهواره‌برهای PSLV می‌باشد. نخسین ماهواره‌بر PSLV ساخت این کنسرسیوم تا سال 2020 ساخته خواهد شد. با کمک‌رسانی ایسرو به بخش خصوصی فضای هند، این شرکت‌ها می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی به نوآوری در زمینه فناوری فضایی بپردازند.