1396/11/10

بهره‌مندی از ماموریت جدید ماهواره ای برای مطالعه محیط زیست

ناسا می‌خواهد پروژه علمی کاملاً نوینی را برای زمین به اجرا درآورد تا دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های سلامت کره خاکی را تحت نظارت قرار دهد: گازهای گلخانه‌ای و پوشش گیاهی. طی این برنامه، ماهواره‌ای تحت عنوان «رصدگر چرخه کربنی زمین‌ایستا» یا به‌اختصار GeoCARB به کار گرفته می‌شود.
بهره‌مندی از ماموریت جدید ماهواره ای برای مطالعه محیط زیست

این ماهواره می‌تواند به‌صورت بلادرنگ و آنی، غلظت گازهایی همچون دی‌اکسید کربن و متان را اندازه‌گیری کرده و سلامت کره زمین را در قاره آمریکا بسنجد. هدف از این کار، درک بهتر از چرخه طبیعی کربن و فرایندهایی است که سطح گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین را کنترل می‌نمایند.

البته اعلام این مأموریت در زمان‌حساسی برای ناسا صورت گرفته، زیرا در حال حاضر وضعیت بخش علوم زمینی این سازمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. «باب واکر» (Bob Walker) مشاور رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده اخیراً اظهار داشت بهتر است بودجه این بخش را حذف کرده و تمامی آن را به اداره ملی اقیانوسی و جوی تخصیص دهند.
به‌هرحال فعلاً ناسا قصد دارد GeoCARB را در فاصله حدود 35000 کیلومتری از زمین مستقر سازد تا غلظت دی‌اکسید کربن، منو کسید کربن و متان را به‌صورت لحظه‌ای اندازه‌گیری نماید، گازهایی که گرما را در جو زمین محبوس می‌سازند.

این ماهواره همچنین به بررسی فشارهای اقلیمی بر پوشش گیاهی در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی می‌پردازد. گیاهان با جذب انرژی خورشیدی و فتوسنتز، نوعی نور از خود می‌تابانند که با اندازه‌گیری آن می‌توان سرعت رشد آن‌ها را سنجید.

گفتنی است ناسا قصد دارد بودجه 166 میلیون دلاری را برای مدت 5 سال به مأموریت GeoCARB تخصیص دهد، و امیدوار است طی همین بازه، تهدیدات «واکر» عملی نشده و بودجه بخش علوم زمینی به‌طور کامل قطع نگردد.اما نگرانی‌هایی در مورد کم شدن بودجه‌ی ناسا طی این سال‌ها وجود دارد. بااین‌حال واکر به‌عنوان کسی که مدام حرف از انتقال بخش علوم زمین ناسا می‌زند، مسئولیت اجرایی ندارد و ممکن است این اتفاق هیچ‌وقت به وقوع نپیوندد. این پروژه با همکاری دانشگاه اوکلاهاما به اجرا درمی‌آید.
GeCARB به محققان کمک می‌کند مواردی مانند استخر کربن را بررسی کنند؛ استخرهای کربن به مکان‌هایی گفته می‌شود که دی‌اکسید کربن جو را جذب می‌کنند؛ که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به جنگل‌ها اشاره کرد.

منبع: Scientificamerican