فالکون هوی در 17 بهمن به فضا ارسال می شود

پس از مدت‌ها انتظار برای ارسال ماهواره‌بر فالکون هوی و بارها به تعویق افتادن این مسئله، قرار است در 17 بهمن‌ماه شاهد ارسال این قوی‌ترین ماهواره‌بر اسپیس اکس و حتی قوی‌ترین در دنیا به فضا باشیم؛ ماهواره‌بری که وعده داده‌شده روزی انسان‌ها را به مدار مریخ خواهد رساند.

پیش‌ازاین ایلان ماسک به وعده خود برای ارسال فالکون هوی در ژانویه سال 2018 عمل‌نکرده بود و حالا او خبر از روشن شدن 27 موتور آن در 6 فوریه (17 بهمن‌ماه) داده است. به گفته ماسک قرار است این ارسال از همان سکوی پرتابی انجام شود که به پرتاب فضاپیماهای آپولو در کِیپ کندی اختصاص داشت.
درواقع ماسک این توییت را در پاسخ به «کریس گِبهارت» دستیار سردبیر سایت پروازهای فضایی ناسا ارسال کرده. در توییت کبهارت اعلام‌شده بود: «بچه‌ها آماده هستید؟ [برای] تاریخ ارسال فالکون هوی! ششم فوریه، با تاریخ جایگزین هفتم».

او همچنین به زمان ارسال در ساعت 13:30 تا 16:30 به‌وقت استاندارد نیم‌کره شرقی (ساعت 22:00 روز 17 بهمن به‌وقت‌ایران تا 1:00 نیمه‌شب 18بهمن‌ماه) اشاره‌کرده بود.

زماني كه قابليت پرواز فالكون هِوي به اثبات برسد، مي‌تواند مأموریت‌های رسمي خود،‌يعني ارسال ماهواره‌ها و ديگر محموله‌ها به فضا را آغاز كند. در حال حاضر قراردادهايي براي ارسال سه ماهواره ارتباطاتي با توسط فالكون هِوي  بسته‌شده است. نيروي هوايي آمريكا نيز قصد دارد ماهواره‌هاي آب و هوايي را با كمك اين راكت به مدار بفرستد.

چقدر قيمت دارد؟

قيمت هرماموريت ماهواره‌بر فالكون هِوي 90 ميليون دلار است،‌يعني 45 درصد گران‌تر از فالكون 9 كه از سال 2012 براي تمامي مأموریت‌های رفت‌وبرگشت شركت اسپیس ایکس مورداستفاده قرارگرفته است. فالكون هِوي ابعادي سه برابر ماهواره‌بر فالكون 9 دارد و قدرت رانش آن نيز سه برابر بيشتر از اين ماهواره‌بر است. بااین‌همه در مقايسه با هزينه پرتاب قدرتمند‌ترين راكت كنوني جهان، راكت دلتا چهارهِوي ، كه هزينه هر بار پرتابش 400 ميليون دلار است، راكت فالكون هِوي بسيار مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود. علاوه براين فالكون هِوي قدرتي دو برابر دلتا چهار دارد.

چرا تا اين اندازه ارزان؟
اسپیس ایکس مي‌گويد با استفاده از قطعات قابل‌استفاده مجدد مي‌تواند هزينه پرتاب‌هايش را تا حد قابل‌رقابتی با ديگر ماهواره‌بر ‌ها كاهش دهد. اسپیس ایکس تنها شركت سازنده ماهواره‌بر در جهان است كه مي‌تواند پوستر راكت خود را به زمين بازگرداند و حتي قرار است در اين پرواز آزمايشي،‌ دو پوستر كه در پرتاب‌هاي پيشين استفاده‌شده،‌ به كار گرفته شوند و اسپیس ایکس وعده داده تمامي آن‌ها را باري ديگر به زمين بازمی‌گرداند. اين دو پوستر در پايگاه فضايي كندي فرود خواهند آمد و پوستر سوم روي يك سكوي شناور كنترل از راه دور.

ماهواره‌بر پرواز خواهد كرد؟
اسپيس ايكس زمان نسبتاً زيادي را به آماده‌سازي اين پرتاب اختصاص داده است. اين شركت در سال 2012 اعلام كرد كه ماهواره‌بر در سال 2013 آماده خواهد بود اما اين هدف به‌تدریج به 2017 كشيده شد و اكنون شركت زمان پرتاب را 6 فوريه 2018 اعلام کرده است.
اما باوجود آماده‌سازي‌هاي دقيق،‌هميشه احتمال وقوع حادثه وجود دارد. ماسك خود مي‌گويد براي پرتاب اين ماهواره‌بر ،‌27 موتور مداري بايد هم‌زمان آغاز به كار كنند ازاین‌رو احتمال بروز نقص فني بسيار بالا مي‌رود، كاري كه آزمايش آن روي زمين بسيار دشوار است ازاین‌رو احتمال اينكه ماهواره‌بر به‌درستی عمل نكند بسيار بالاست.

اگر منفجر شود…

درصورتی‌که فالكون هِوي روي سكوي پرتاب منفجر شود،‌علاوه بر نابودي تسلاي سه ماسك و دود و آتش عظيمي كه به پا خواهد شد،‌سكوي پرتاب نيز نابود مي‌شود،‌ درست مانند واقعه پيشين انفجار ماهواره‌بر اسپيس ايكس در سپتامبر 2016 كه منجر به نابودي سكوي پرتاب كيپ كاناورال شد.