ایران در جمع ۱۱ کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره به فضا

0 751

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و دبیر ستاد هوایی و هوانوردی کشور گفت: قبل از انقلاب فقط راکت هایی تا برد ۲۲کیلومتر را می توانستیم پرتاب کنیم.
منوچهر منطقی گفت:در رژیم گذشته، برنامه وسیعی در این حوزه در نظر گرفته شده بود و قرار بود تامین و نگهداری هواپیماهای مدرنی که آن زمان در اختیار داشتند، شروع کنند و در این برنامه، ایران صرفا بخش های اپراتوری را انجام می داد و بخش های مهندسی را متخصصان آمریکایی انجام می دادند.
منطقی درباره بخش فضا نیز اظهار داشت: در این بخش نیز قبل از انقلاب برنامه ریزی صورت گرفته بود و آمریکا به ۳۳ کشور اجازه استفاده از اطلاعات فضایی نخستین ماهواره خود را داد و ایران نیز جزو این کشورها بود. نخستین ایستگاه نیز در ایران قرار بود دایر شود اما افرادی که قرار بود آموزش بدهند، به ایران نیامدند و ایران فقط در حد زیرساخت پیش رفت.
رئیس مرکز ملی فضایی درباره وضع بخش فضایی ایران بعد از انقلاب اظهار داشت: بخش فضا را باید به دو قسمت ساخت ماهواره و ساخت پرتاب کننده ، تقسیم کرد. کشورهای محدودی وارد حوزه ساخت پرتاب کننده شدند و ایران جزو ۱۱ کشوری است که این فناوری را دارد. قبل از انقلاب مجموعه ای را برای ایران طراحی کرده بودند که می توانست فقط راکت هایی تا برد ۲۲ کیلومتر را پرتاب کند که غیر کنترلی و غیرهوشمند بود اما الان می توانیم ماهواره به فضا پرتاب کنیم.
وی ادامه داد : در زمان جنگ ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت ایجاد شد؛ متخصصان دانشگاهی تمام فرآیندهای طراحی صنعتی را از ابتدا انجام دادند و در واقع نخستین کار در حوزه فضای جمهوری اسلامی بود که نیروهای تحقیقاتی انجام دادند و گام موثری بود. 
وی افزود: در نخستین گام با افزایش برد، توان پرتاب را از ۲۲ کیلومتر به ۴۰ کیلومتر رساندیم و در نهایت به ۱۲۰ کیلومتر رساندند. گام دوم هوشمندی سازی پرتاب موشک بود؛ نخستین محصولی که در این زمینه ارائه شد برد ۳۰۰ کیلومتری داشت که در جنگ به میزان زیادی استفاده شد. در حال حاضر در فناوری موشکی به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم خوداتکا باشیم و متناسب با تهدید، توانمندی طراحی محصول را داریم ، این توانمندی در کمتر از ده کشور وجود دارد.
دبیر ستاد هوایی و هوانوردی کشور با بیان اینکه از توانمندی های بخش پرتاب در حوزه فضا استفاده می شود، بیان کرد: نخستین محصولی که در این زمینه ارائه دادیم ماهواره بر سفیر یک بود. وقتی نخستین پرتاب به فضا را انجام دادیم، نهمین کشور در جهان بودیم که به جمع پرتاب کنندگان دنیا پیوستیم که بعد از ایران دو کشور دیگر نیز اضافه شدند.

منبع خبرگزاری صداوسیما
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5637
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها