فناوری جدید مشترک کانادا و آمریکا برای کنار گذاشتن رادار در کنترل هواپیماها
ایالاتمتحده آمریکا و کانادا فنّاوری جدید ناوبری ماهوارهای را آزمایش میکنند که بهسرعت در حال جایگزین شدن با رادار است. اداره هوانوردی فدرال ایالاتمتحده آمریکا و سازمان ارائهکننده خدمات ناوبری هوایی کانادا آزمایشهای بیشتری را بر روی سامانه نظارت خودکار وابسته (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B انجام دادهاند زیرا هر دو کشور در حال آمادگی برای پردهبرداری از این فنّاوری در سرتاسر کشور هستند. ادارات ناوبری هوایی کانادا و ایالاتمتحده، فنّاوری را آزمایش کردهاند که حرکات هواپیما را از طریق ماهواره همراه با مخابره دورهای اطلاعات ردگیری میکند.
سامانه نظارت خودکار فضایی
اداره هوانوردی فدرال (FAA) و سازمان NAV کانادا پروازهای آزمایشی را با استفاده از سامانه نظارت اتوماتیک فضایی ADS-B شرکت آیرئون (Aireon) در پایان سال گذشته انجام دادند.
سامانه نظارت خودکار وابسته (ADS-B) فنّاوری است که بهسرعت در حال جایگزین شدن با رادار بهعنوان ابزار نظارتی عمده بر هواپیماها در سرتاسر جهان میباشد. مجهّز بودن هواپیماهایی که از وزن و سرعت حرکت خاصی فراتر رفته و وارد فضای هوایی اروپا (Eurocontrol) و استرالیا میشوند به سامانه نظارتی فوق، همین اکنون نیز بهطور گستردهای الزامی گردیده است. در ایالاتمتحده آمریکا، سامانه مذکور بخشی از برنامه نسل آینده سیستم کنترل ترافیک هوایی (NextGen ATC) بوده و کاربرد آن در سال 2020 الزامی خواهد بود.
سازمان NAV کانادا بهعنوان اُپراتور خدمات ناوبری هوایی غیرنظامی کانادا اولین مورد از دو پرواز آزمایشی را در پنجم دسامبر و با استفاده از یک جت بمبافکن انجام داد.
این آزمایش در آزمایشگاه اِدمونتون (CZEG) انجام شد. اینیک پرواز آزمایشی دومرحلهای و پنجساعته با حدود یک سوم ظرفیت پیامرسانی آیرئون در موقعیت نهایی 66 بوده که ماهوارههای مدار پایین آن بهگونهای فعّالانه دادهها را دریافت نموده است. آنتونی مک کی که رئیس عملیات پرواز سازمان NAV است، گفت:«ما از عملکرد پیامرسانی آیرئون که با پرتاب دو و سه آزمایش گردید، بسیار راضی بودیم.»
وی همچنین گفت:« هواپیمای ما در جریان پرواز آزمایشی بهجز کاهش دادن توان خروجی از 250 وات به 125 وات از مدّتی بدین سو در حال استفاده از سامانه خروجی ADS-B بوده که به گونه تجاری در دسترس ناوگان هواپیماهای CRJ قرار دارد. این آزمایشها اعتماد ما به سامانه مذکور و همچنین کاربرد آن در نظارتهای روزمره بر ترافیک هوایی ATS را که همین اکنون نیز زیاد است، افزایش میدهد.»
پرواز آزمایشی اداره هوانوردی فدرال در 6 دسامبر از مرکز فنی ویلیام. جِی. هیوز در آتلانتیک سیتی واقع در نیوجرسی صورت گرفت که یکی از تأسیسات شناختهشده به دلیل فعالیتهایی است که درزمینهٔ مدرنیزاسیون فنّاوری و زیرساختارهای هوانوردی داشته است.این تلاش هماهنگ، آزمایشهایی با استفاده از ترانسپاندر 125 واتی همراه با آنتنهای تعبیهشده در قسمت فوقانی و تحتانی جِت موسوم به ” آزمایشگاه پرنده ” اداره هوانوردی فدرال که بهعنوان N47 شناختهشده و با تجهیزات و ضبط کنندههای کالیبره شده دادههای پرواز بهروزرسانی شده است را دربرگرفت.
جت مذکور از فرودگاه بینالمللی آتلانتیک سیتی به مرکزفضایی نیویورک (KZWY) پرواز کرده و علامت شناسایی (تشخیص هویت)، موقعیت، سرعت و ارتفاع هواپیما را هر 0.5 ثانیه مخابره کرد.دکتر مایکل گارسیا که رئیس بخش مهندسی سامانهها در شرکت آیرئون است، گفت:«این پروازها گامی کلیدی در راستای تائید سامانه نظارت اتوماتیک فضایی شرکت آیرئون است. این فنّاوری با فراتر رفتن از سطح انتظارات ما در هر دو کشور ایالاتمتحده و کانادا امکان نظارت در زمان واقعی (بیدرنگ) را فراهم میآورد. آنچه بیش از همه برای گروه ما هیجانانگیز بود، مشاهده این امر بوده است که ردّ پای ظرفیت پیامرسانی ما مساحت بهمراتب بیشتری ازآنچه مورد انتظار بود را تحت پوشش قرار داده و سطحی از افزونگی را ایجاد نموده است که هنگام تائید اطلاعات موقعیتی فوقالعاده گرانبها است.»
در کل، بیش از 20 مجموعه پیام در سامانه آیرئون دریافت و رمزگشاییشده که مجموعاً 101،507 پیام در سامانه نظارتی اتوماتیک وابسته را در جریان پروازهای آزمایشی انجامشده از سوی اداره هوانوردی فدرال و سازمان NAV کانادا مخابره نمود و همچنان هرماه بیش از 6 میلیون گزارش موقعیتی را از اهداف ناگهانی (غیرمنتظره) دریافت مینماید.