پشت پرده پروژه اینترنت رایگان برای مردم جهان چیست؟

0 1,568

از مدت ها پیش، طرح اینترنت رایگان نه تنها توسط دولت آمریکا بلکه با پیشگامی بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی آغاز شده و آن گونه که وعده داده شده، قرار است کاربران با خیال راحت و بدون پرداخت هزینه ای، وای فای گوشی خود را روشن کنند و از اینترنت با سرعت ده مگابایت برثانیه و بدون سانسور لذت ببرند و دیگر نیازی به خرج پول های هنگفت بابت اینترنت وایرلس و… نخواهد بود.
چندی پیش اپراتور مخابراتی تالیا اعلام کرد که تا نیمه سال ۲۰۱۸ اینترنت رایگان ماهواره‌ای خود را راه‌اندازی می‌کند همچنین آمریکا به تازگی دو ماهواره به فضا فرستاده است که به زودی می توانند بیش از چهار میلیارد کاربر جدید را به شبکه اینترنت کنونی متصل کند.
اما به راستی آیا آمریکا تنها به دنبال دسترسی آسان مردم سراسر دنیا به اینترنت رایگان است و یا در پس پرده این هزینه های میلیاردی حقایق دیگری نهفته است؟
در این رابطه “عباس ظفر دعاگو” مدیر عامل  شرکت خوارزم ارتباط خاورمیانه، در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اسپاش درباره طرح‌ اینترنت رایگان گفت:از اواخر دهه 80 ودر پی حوادث سال 88 کشور، پروژه‌ای به نام outernet که از طریق ماهواره اینترنت را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‎‌داد از سوی کشور آمریکا کلید خورد.
وی افزود: طبق این پروژه، اینترنت رایگان از طریق ماهواره‌های مدار پایین یعنی LEO، به طور رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شد.
دعاگو تصریح کرد: این پروژه داراری معایبی بود از جمله تنها از طریق آن تنها می‌توان ارتباطی یکطرفه را برقرار کند. همچنین با این اینترنت رایگان، نمی‌توان ایمیل فرستاد یا چت کرد ولی می‌توان به اطلاعات مورد نیاز دست یافت به همین دلیل این طرح پس از مدتی در همان فازهای اولیه خود متوقف شد و پس از آن پروژه لندترن تعریف شد.
مدیر عامل  شرکت خوارزم ارتباط خاورمیانه خاطر نشان کرد: لند ترن دستگاهی بود که اینترنت را برای دریافت‌کننده‌ها از طریق ماهواره برای تصال به کانال‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل‌پلاس را از طریق وای‌فای فراهم می‌کرد، این اقدام نیز عمومیتی که مدنظرشان بود را پیدا نکرد.
وی  در ادامه اظهار داشت: پس از آن  فیس‌بوک پروژه بلندپروازانه‌ای به نام Internet.org را شروع کرد که از طریق ماهواره انجام می‌شد، طرح فیسبوک، تنها بخشی از فضای وب را به رایگان در اختیار کاربر قرار می‌داد که می‌توانست به ویکی پدیا و سایت‌های خبری اشاره کرد ولی این کار هم تنها در مراکز و محل‌هایی که زیر پوشش دیتای تلفن همراه باشند امکانپذیر بود به همین دلیل این پروژه نیز به سرعت شکست خورد.
دعاگو خاطر نشان کرد: پروژه بعدی که کشور آمریکا آن را آغاز کرد قراردادن بالن‌هایی  (Project Loon) در مدار 20 کیلومتری زمین بود این بالن‌ها از طریق موبایل و تکنولوژی 4G به مدت 5 ماه در مدار هدایت و کنترل می‌شدند. در این پروژه تمامی مسائل ایمنی از جمله سرعت باد و برف پیش بینی شده بود.
وی تصریح کرد: طبق این پروژه اینترنت به طور رایگان از طریق چندین بالنی که در نقاط مختلف زمین قرار داده شده بود در اختیار کاربر قرار داده‌می‌شد. این پروژه اکنون در حال انجام است و به موفقیت رسیده‌اند به طوری که یکی از کشورهای آمریکای لاتین از این طریق کاربران اینترنت رایگان دریافت می‌کنند. در زلزله اخیر کرمانشاه نیز از طریق بالن‌هایی که اطلاعات ماهواره را دریافت می‌کردند تصاویر مناطق زلزله‌زده اخذ شد.
مدیر عامل  شرکت خوارزم ارتباط خاورمیانه ادامه داد:آمریکا از طریق این گونه پروژه‌ها به دنبال اهداف سیاسی  خود در کشورهایی مانند ایران است تا از این طریق بتوانند آزادی که مدنظر خودشان است به مردم کشورمان ارائه کنند، زیرا از دید آنها سانسور موجود در کشورمان اجازه دسترسی به اینترنت رایگان را به مردم نمی‌دهد.
وی گفت: به قول یک ضرب‌المثل روسی؛ پنیر رایگان فقط در تله موش پیدا می‌شود. تمامی هزینه‌هایی که آنها انجام می‌دهند برای اهداف فرهنگی است تا جوامعی مثل ما را تحت تسلط داشته باشند.
دعاگو در پایان تصریح کرد: کشورهای دارای تکنولوژی برتر مانند آمریکا ، هر روز به دنبال ایجاد حیله و نقشه جدید برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و باید هر روز منتظر اعجازات جدید از سوی آنها باشیم.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5611
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها