مأموریت مارس ۲۰۲۰: اکتشاف مریخ با چشم‌های بیشتر

0 1,418

در مأموریت مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) ناسا ۲۳ دوربین استفاده خواهد شد. دوربین‌هایی که کاربردهای متنوعی خواهند داشت؛ از تهیه تصاویر پانوراما گرفته تا شناسایی موانع و عوارض روی سطح مریخ و مطالعه جو آن و کمک به ابزارهای تحقیقاتی.دوربین‌هایی که از همان لحظه نزدیک شدن به مریخ و نشستن بر سطح آن تصاویر مختلفی را ثبت خواهند کرد، دوربینی که با استفاده از بینایی کامپیوتری به روند فرود کمک می‌کند و دوربینی که به‌عنوان بخشی از ابزارهای مطالعه اوضاع جوی استفاده می‌شود.
 علاوه بر این دوربینی با عنوان کش‌کم (CacheCam) به بررسی نمونه‌های جمع‌آوری‌شده کمک می‌کند. نسخه‌ای ارتقاءیافته از دوربین‌های مست‌کم (Mastcam) بانام مست‌کم-زد (Mastcam-z) که قادر به زوم ۳ برابر است و درواقع دوربین اصلی این مریخ‌نورد محسوب می‌شود را نیز به این مجموعه اضافه کنید. مریخ‌نوردهای پیشین (Spirit ، Opportunity و Curiosity) دوربین‌هایی برای کمک به هدایت مریخ‌نورد ناوکمس (Navcams) و دوری از خطرات هزکمس (Hazcams) داشتند که تصاویری ۱ مگا پیکسلی و سیاه‌وسفید ارائه می‌کردند. اما دوربین‌های مهندسی مریخ‌نورد جدید تصاویر رنگی و باکیفیت ۲۰ مگا پیکسل تهیه می‌کند و میدان دید عدسی‌ها هم گسترده‌تر شده است. در پروژه‌های پیشین، تصاویر دوربین‌های ناوکم (Navcam) به دلیل میدان دید کم به هم متصل می‌شدند تا تصویری با میدان دید بیشتر تهیه شود. میدان دید وسیع‌تر دوربین‌های جدید نیاز به چنین پردازش‌هایی را کاهش داده است و فرآیند اکتشاف با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از سوی دیگر، این دوربین‌ها میزان محو تصویر در اثر حرکت را کاهش می‌دهند و درنتیجه حین حرکت مریخ‌نورد می‌توان تصاویر واضحی گرفت.
البته افزایش کیفیت و تعداد دوربین‌های مریخ‌نورد محدودیتی بسیار مهم را پیش روی محققان قرار می‌دهد. آن‌ها نمی‌توانند همه این داده‌ها را به زمین مخابره کنند. برای کاهش این چالش دوربین‌ها باید هوشمندتر شوند. در مریخ‌نوردهای روح (Spirit) و فرصت (Opportunity)، فشرده‌سازی تصاویر با کمک کامپیوترهای نصب‌شده روی مریخ‌نورد انجام می‌شد. درباره کنجکاوی (Curiosity) بخش زیادی از این فشرده‌سازی در دوربین اتفاق می‌افتاد که امکان تصویر گیری سه‌بعدی بیشتر و استفاده از رنگ و حتی ویدئوی پرسرعت را در اختیار قرار می‌داد.

منبع شبکه