1396/10/30

پربیننده‌ترین و هیجان‌انگیزترین ویدیوی ناسا در روزهای اخیر / فیلم

کارشناسان ناسا و مرکز علوم تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر با استفاده از تصاویر مرئی و فروسرخ سحابی جبار، سفری سه‌بعدی به این زایشگاه ستاره‌ای نزدیک را شبیه‌سازی کرده‌اند. این ویدیو با استفاده از داده‌های واقعی علمی ساخته شده و عملا یک شبیه‌سازی نزدیک به واقعیت است.
 پربیننده‌ترین و هیجان‌انگیزترین ویدیوی ناسا در روزهای اخیر / فیلم

این فیلم با چشم‌انداز سحابی جبار در آسمان شب آغاز می‌شود؛ سپس دوربین روی سحابی جبار زوم می‌کند، نمای مرئی و فروسرخ این سحابی را نشان می‌دهد و درنهایت، درون این سحابی عظیم شروع به حرکت می‌کند.

سحابی جبار یکی از نزدیک‌ترین زایشگاه‌های ستاره‌ای است که حدود ۱۳۵۰ سال‌نوری با زمین فاصله دارد. این سحابی یکی از روشن‌ترین ابرهای مولکولی میان‌ستاره‌ای در آسمان شب است و با چشم غیرمسلح می‌توان آن را به شکل لکه‌ای مه‌آلود روی شمشیر پیکره صورت‌فلکی جبار تشخیص داد. فقط ۲ میلیون سال از عمر این سحابی جوان می‌گذرد و بررسی دقیق آن، رازهای زیادی را از چگونگی تولد ستارگان (مانند خورشید که ۴٫۶ میلیارد سال پیش شکل گرفت) فاش کرده است.

تصاویر مرئی هابل و فروسرخ اسپیتزر، نواحی مختلفی از این سحابی را آشکار کرده‌اند. در مرکز سحابی جبار، خوشه «ذوزنقه» واقع شده است که چهار ستاره جوان، سنگین و داغ، حجم عظیمی از بادهای ستاره‌ای شدید و پرتوهای فرابنفش پرانرژی را گسیل می‌کنند و با تراشیدن دیواره‌های سحابی اطراف، حفره‌ای عظیم را درون این ابر هیدروژن مولکولی سرد پدید آورده‌اند.

با سفر درون این سحابی می‌توانید ساختارهای کروی «گلبول باک» را ببینید که هر یک، میزبان ستاره‌ای نوزاد و در حال شکل‌گیری است. دقت داشته باشید که این ویدیو با استفاده از داده‌های واقعی علمی ساخته شده و عملا یک شبیه‌سازی نزدیک به واقعیت است؛ نه انیمیشن مبتنی بر خیال و طرح‌های هنری.

منبع: خبرآنلاین