اتیوپی ماهواره‌بر بومی می‌سازد

0 851

سیروس برزو: اتیوپی تصمیم دارد تا  ماهواره‌بر متوسط خود را بسازد و توانایی طراحی ماهواره‌های داخلی را به دست آورد. ووندوسم آندوالم (Wondwosen Andualem) سخنگوی وزارت علوم و فناوری اتیوپی اعلام کرد که دانشمندان این کشور طی  سه سال آینده یک  ماهواره‌بر  متوسط را خواهند ساخت تا برای پرتاب ماهواره بکار گرفته شود.
آندوالم اشاره کرد که این کشور در صدد است ظرفیت و توانایی خود را برای ساخت ماهواره افزایش دهد و برای بخشی از مشارکت ها، با دولت های خارجی و شرکت های بین المللی مذاکراتی را انجام داده و در آینده به این گفتگو ها بطور جدی ادامه خواهد داد. دولت اتیوپی قبلا اعلام کرده بود که به دنبال توسعه و ساخت ماهواره‌ها برای اهداف امنیت ملی، مدیریت بحران و مدیریت زمین است.
سخنگوی وزارت علوم و فناوری اتیوپی تایید کرد که دولت اتیوپی قصد دارد هم  ماهواره‌بر  و هم ماهواره را به صورت بومی با حداقل اتکا به شرکای خارجی بسازد. به منظور کمک به تلاش های فضایی، دولت این کشور، شورای علمی فضایی و همچنین مؤسسه علمی و فناوری فضایی اتیوپی را ایجاد کرده است که هر دو تحت نظر نخست وزیر اتیوپی اداره می شود.
در نوامبر 2015، پژوهشگاه فناوری مکله(Mekele Institute of Technology) در اتیوپی، موشکی با نام “آلفا ملس (Alpha Meles) را آزمایش کرد که توانست به ارتفاع 30 کیلومتر برسد. برخی اطلاعات تایید نشده نشان می دهد که دولت اتیوپی برای طراحی، ساخت و پرتاب آن نزدیک به 3 میلیون دلار هزینه کرده است. پژوهشگاه فناوری مکله و سه موسسه مهندسی صنایع مسفین، سیمان مسبو و شرکت مهندسی صنایع فلزی، در انجام این پروژه مشارکت داشتند.
لئول جبرزلسی، سرپرست تضمین کیفیت در پژوهشگاه فناوری مکله گفته است پرتاب  موشک بیشتریک نمایش بزرگ جهت تشویق دانش آموزان و دانشجویان برای ورود به این عرصه و ارائه ایده های نظری و تبدیل آنها به کار عملی است. وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه مشوقی شود برای افرادی که به فن آوری علوم فضایی علاقمند هستند. همچنین پایه و اساسی شود برای ساخت و پرتاب ماهواره بومی به فضا.
علیرغم این هزینه ها و مصاحبه های رسمی کارشناسان معتقدند دلایل متعددی وجود دارد که این برنامه ها به راحتی در اتیوپی ممکن نیست به واقعیت تبدیل شوند، آنها از جمله دلایل خود به بی ثباتی سیاسی و اقتصاد به سرعت نزولی اتیوپی اشاره می کنند. با این وجود، برخی اعتقاد دارند برنامه های فضایی می تواند به طور قابل توجهی در شرایط سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار باشد و آدیس آبابا با جامه عمل پوشاندن به یک برنامه عملی فضایی، توانایی هایی را در جهت بهبود بخشیدن به چشم انداز توسعه اقتصادی و امنیت ملی اتیوپی ایجاد کند. اگر این رویا جامه واقعیت به خود بپوشد، اتیوپی اولین کشور در شاخ و شمال آفریقا به عنوان یک قدرت فضایی خواهد بود.
در راستای همین هدف، در ملاقات رئیس دولت اتیوپی با رام نات کویند رییس جمهور هند، امکان همکاری فضایی را مورد بررسی قرار دادند. چشم انداز همکاری فضایی اتیوپی و هند در زمان رقابت شدید ژئوپلیتیک در شاخ آفریقا در میان قدرت های خارجی مانند چین، هند، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اهمیت ویژه دارد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5585
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها