فناوری لیزری چینی‌ها برای مقابله با زباله‌های فضایی

دانشمندان چینی در تلاش هستند تا با استفاده از لیزر، انبوه زباله‌های فضایی سرگردان در اطراف زمین را نابود کنند.زباله‌های فضایی سرگردان در اطراف زمین همواره به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تهدیدات برای ماهواره‌ها و فضاپیماها به شمار می‌آمده است.در سال‌های اخیر و هم‌زمان با توسعه همه‌جانبه فناوری‌های فضایی، انبوهی از ماهواره‌ها سر از مدار زمین درآورده‌اند که هر یک پس از مدتی از رده خارج و تبدیل به زباله می‌شود. همین مسئله دانشمندان و نظریه‌پردازان را بر آن داشته تا ایده‌های مختلفی برای مقابله با این چالش ارائه کنند که از آن جمله می‌توان به «ابرهای گازی»، تورها و بادبان‌هایی جهت جمع‌آوری زباله‌های فضایی اشاره کرد.
اکنون محققان دانشگاه مهندسی نیروی هوایی چین (Air Force Engineering University )، ایده استفاده از فناوری که چینی‌ها آن را ایستگاه لیزری نامیده‌اند برای قطعه قطعه کردن زباله‌های بزرگ و نابودی زباله‌های کوچک مطرح کرده‌اند، به‌طوری‌که  این ایستگاه با گردش به دور زمین و طبق یک برنامه‌ی منظم به شناسایی زباله‌های فضایی و تاباندن لیزر بر آن‌ها می‌پردازد. البته این ایده فعلاً در مرحله‌ امکان‌سنجی است ولی طبق اظهارنظر محققان چینی، این روش از بازدهی بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها برخوردار است.

هر چند چینی‌ها این فناوری را صلح‌آمیز معرفی کرده‌اند اما نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده نظامی برای نابود کردن ماهواره‌های سایر کشورها توسط این فناوری مطرح است.
منبع newsweek