هفته شلوغ پرتاب‌های فضایی چین و یک پرتاب مشکوک دیگر

0 1,018

در روز گذشته چین یک پرتاب فضایی دیگر انجام داد تا تعداد پرتابهای این کشور در کمتر از یک هفته به عدد سه برسد. طی این پرتاب یک راکت لانگ مارچ 2D، سومین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای نقشه‌برداری LKW را به مدار فرستاد.

تعداد پرتاب‌های فضایی چین این روزها به طور قابل توجهی افزایش داشته و انتظار می‌رود که این کشور در سال 2018 رکورد تعداد پرتاب‌های فضایی خود را بزند. در حالی که تنها دو هفته از سال میلادی جدید گذشته، هر سه پایگاه زمینی پرتاب چین میزبان یک پرتاب مداری بوده‌اند.

طی دو پرتاب قبلی، در روز دوشنبه هفته پیش یک راکت لانگ مارچ 2D دو ماهواره تصویربرداری سوپرویو (SuperView) را به منظومه سنجشی شرکت چینی اسپیس ویو (SpaceView) اضافه کرد. همچنین در روز پنجشنبه دو ماهواره ناوبری Beidou-3 از منظومه ناوبری بایدو توسط راکت لانگ مارچ 3B به فضا پرتاب شدند.

اولین ماهواره از منظومه LKW در ماه دسامبر سال سال 2017 به فضا پرتاب شده بود. در آن زمان گمانه‌زنی‌هایی به وجود آمده بود مبنی بر این که ماموریت مذکور در واقع پوششی برای یک ماموریت نظامی بوده است. خصوصا با توجه به اینکه چین در سال 2016 استفاده از نوع خاصی از ماهواره‌های جاسوسی خود با نام یائوگان (Yaogan) را پس از ده سال متوقف کرده بود. این گمانه‌زنی‌ها در اواخر ماه دسامبر که این کشور دومین ماهواره از منظومه LKW را به فضا ارسال کرد، تقویت شدند؛ چرا که چنین سرعتی در توسعه یک منظومه نقشه‌برداری، قبلا تنها در پروژه‌های نظامی مشاهده شده بود.

اینکه ماموریت منظومه LKW واقعا سنجش از دور و نقشه‌برداری است یا ادامه دادن ماهواره‌های سری یائوگان، با گذشت زمان مشخص می‌شود اما ذکر دو نکته خالی از لطف نیست. اولا مشخصات مداری این دو منظومه شباهت بسیاری با یکدیگر دارد و ثانیا مسئول توسعه هر دو برنامه آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) می‌باشد.

ضمنا با توجه به ابعاد ماهواره‌های منظومه LKW، این ماهواره‌ها قادر به حمل تلسکوپ‌هایی هستند که دقت تصویربرداری کمتر از 0.7 متر را برای تصاویر سیاه و سفید و کمتر از 3 متر را برای تصاویر رنگی دارا می‌باشند که نسبت به منظومه تجاری چینی Jilin دقت بالاتری محسوب می‌گردد.

به هر حال انتظار می‌رود که در ماه ژانویه حداقل دو پرتاب فضایی دیگر توسط چین انجام شود و تعداد پرتاب‌های این ماه چین به عدد 5 برسد.  شایان ذکر است که این کشور در کل سال 2017، تعداد 18 پرتاب را انجام داده بود.

منبع spaceflight101
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5555
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها