1396/10/24

دانشمندان روسی سیستم نظارت بر سیارک را می‌سازند

ساخت سیستم ردیابی سیارک‌های خطرناک (گنبد آسمان) که متشکل از ماهواره‌ای - روی زمین و مدارهای خورشیدی است، در روسیه آغاز گردید.
دانشمندان روسی سیستم نظارت بر سیارک را می‌سازند

به گزارش اسپوتنیک، برای تشخیص سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار خطرناک برای زمین، روسیه سیستم فضایی Firmament (گنبد آسمان) را با تلسکوپ‌های ۱.۵ میلی‌متری می‌سازد. سیستم جدید شامل دو ماهواره مدار ژئوسَنکرون و مدار خورشید مرکزی، خواهد بود. درعین‌حال، تولیدکنندگان مشخص نکردند که به چه تعداد دستگاه باید در هر مدار قرار بگیرید.
ماهواره‌ها در مدار ژئوسَنکرون در یک شبانه‌روز کل فضا را، به‌استثنای مدار خورشید مرکزی، به دلیل تابش خورشید تحت نظارت قرار می‌دهند.
گروه دوم در مدار بیضوی اطراف خورشید در فاصله ۴۰-۸۰ میلیون کیلومتر از زمین خواهد چرخید. با توجه به عقیده سازندگان سیستم نظارت، گروه دوم به‌طور منظم فضای بین خورشید و زمین را تحت مشاهده قرار می‌دهد، زیرا این مشاهدات از زمین قابل‌دسترس نیست.

فناوری‌های نوین | کاوش‌های فضایی |

بازگشت سیارک جمجمه شکل به زمین

1396/10/03
سنگ فضایی غول پیکری که در سال ۲۰۱۵ از نزدیکی زمین گذشت، سال بعد دوباره از کنار زمین عبور خواهد کرد.

چه نوع سیارکی برای کره زمین خطرناک است؟

1396/10/10
محققان ناسا در تلاش هستند با استفاده از یک فضاپیما که ابعادی به‌اندازه یک یخچال دارد به مقابله با برخورد احتمالی سیارک‌های خطرناک با کره زمین بپردازند.

بازتاب پرتاب ماهواره پیام در رسانه‌های خارجی

ماهواره پیام امیرکبیر پس از گذشت 13 سال از آغاز طراحی سرانجام بامداد امروز به فضا پرتاب شد اما به علت نرسیدن سرعت ماهواره‌بر سفیر به میزان لازم، قرارگیری ماهواره در مدار با موفقیت همراه نبود. به دلیل ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد، پرتاب ماهواره‌بر امروزه امری متداول است و حتی شکست در پرتاب ماهواره نیز بعضا توسط همه رسانه‌های خبری پوشش داده نمی‌شود. با این وجود پرتاب ماهواره‌بر ایرانی چه موفقیت آمیز باشد و چه نباشد، همیشه به صدر اخبار داغ جهان راه پیدا می‌کند چرا که موضوع ماهواره‌بر ایرانی به یک میدان نبرد سیاسی در سطح جهانی تبدیل شده است. سایت یورونیوز (euronews) به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: واشنگتن به تهران هشدار داده بود که سه پرتاب برنامه‌ریزی‌شده برای این ماه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد. نیویورک تایمز (New York Times) با رویکردی سیاسی تنها به صحبت‌های اخیر مایک پمپئو (Mike Pompeo) وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو (Benjamin Netanyahu) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و به ماهواره‌های پیام و دوستی نپرداخت. سایت‌های خبری دیگر نیز از جمله ان بی سی (nbcnews) و آسوشیتد پرس (Associated Press) با انتشار اخباری مشابه به بازتاب‌های سیاسی این پرتاب بین مقامات آمریکایی و ایرانی پرداختند.