چین برنامه پنج ساله فضایی خود را منتشر کرد

0 1,726

دفتر اطلاعات شورای کشوری چین (Information Office of the State Council) برنامه فعالیت های فضایی سال ۲۰۱۶ خود را که در برگیرنده نقشه های این کشور در ارتباط با فضا و فعالیت های صلح آمیز در این حوزه در پنج سال آینده نیز می شود، منتشر کرد. در این بیانیه و برنامه مدون که منتشر شده، آمده است که برنامه ها و فعالیت های فضایی چین در فضای ماورای جو صلح آمیز خواهد بود و برنامه فضایی کشورش باید به حفاظت از امنیت ملی این کشور کمک کند و چین به استفاده صلح‌آمیز از فضا پایبند بوده و با هرگونه رقابت تسلیحاتی فضایی مخالف است.

در این سند تاکید شده است که در طول ۶۰ سال گذشته توسعه چشمگیری در صنعت فضایی ایجاد شده و چین دستاوردهای عظیمی در این حوزه داشته است که شامل ساخت موشک‌ها، پروازهای فضایی با سرنشین و تحقیقات در ماه می‌شود.

پرتاب فضاپیماهای سرنشین دار شنجو، ایجاد ناوگان موقعیت سنجی «بایدو» و همچنین اکتشاف کره ماه و ایجاد ایستگاه فضایی از دستاوردهای مهم چین از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف بوده است.

فعالیت های فضایی چین برای پنج سال آینده

اکتشاف در کره ماه، پرتاب کاوشگر مریخ تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای اکتشاف بازگرداندن نمونه‌های سیاره سرخ به زمین ، پرتاب فضاپیماهای سرنشین دار و وسایل نقلیه فضایی با قدرت باربری زیاد و توسعه سامانه های ترابری فضایی و افزایش تحقیقات درباره فضای ماورای جو، برنامه های کاربردی ماهواره ای از جمله رصد زمین، ارتباطات، خدمات رادیو و تلویزیون، ناوبری و موقعیت یابی، خدمات پرتاب، نظارت بر زباله های فضایی، سامانه های هشدار دهنده پیشگیری و حفاظت از فعالیت های فضایی چین برای پنج سال آینده اعلام شده است.

قابل ذکر است که صادرات، واردات و همکاری در زمینه ماهواره و زیرسیستم ها، قطعات یدکی و الکترونیکی ماهواره و پرتابگرها، امکانات . تجهیزات زمینی ماهواره ای نیز جزو برنامه های پنج ساله این کشور اعلام شده است.

موشک-ماهواره-بر-چین
ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶آ چین

فعالیت‌های بین‌المللی صنعت فضایی چین

همچنین دولتمردان این کشور، شرکت های چینی را تشویق و حمایت می کنند تا در فعالیت های تجاری بین المللی در حوزه فضا مشارکت کنند. چین صادرات ماهواره ارتباطی نیجریه، ماهواره سنجش از راه دور ونزوئلا، ماهواره ارتباطی بولیوی، ماهواره ارتباطی لائوس، ماهواره ارتباطی بلاروس را به سرانجام رسانده است و همچنین خدمات پرتاب ماهواره رصدزمین Gokturk-2 ترکیه را بر عهده داشته است. زمانی که چین قصد پرتاب ماهواره های خود را داشته باشد،  ماهواره های کوچک کشورهای آرژانتین، اکوادور، لهستان، لوکزامبورگ را نیز به فضا پرتاب می کند. این کشور همچنین سرویس های تجاری مرتبط با اطلاعات فضایی را ارائه می دهد.

بنا بر بیانیه خبری ارائه شده همچنین کشور چین در چارچوب سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوس آرام (APSCO)، چین به طور فعال برنامه صورت فلکی ماهواره ای چند ماموریتی کوچک اپسکو حضور دارد و همچنین استراتژی توسعه انجمن اپسکو با موضوع” راه ابتکاری برای تسهیل ظرفیت سازی منطقه ای کشورهای آسیا- اقیانوسیه” را سازمان دهی کرده است.

در این بیانیه تاکید شده که چین مخالف تسلیحاتی کردن فضا و مسابقه تسلیحاتی در فضا بوده و فعالیت های خود را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی با استفاده از دستاوردهای فضایی متمرکز کرده است. چین از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون ۴۳ توافقنامه و بیانیه با ۲۹ کشور، سازمان فضایی و سازمان های بین المللی در امور فضایی امضا کرده و از حامیان مالی برنامه های مرتبط فضایی با سازمان ملل بوده است.

راه ابریشم نوین!

این کشور در بیانیه خود آورده است که در سال های آینده یک کریدور اطلاع رسانی فضایی مرتبط با راه ابریشم نوین ایجاد خواهد کرد و با کشورهای گروه بریکس از جمله  برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی همکاری نزدیکی در این حوزه خواهد داشت. درحالیکه آمریکا و روسیه از تجربه بیشتری در سفرهای فضایی برخوردارند، برنامه نظامی‌فضایی چین طی زمان نسبتا کوتاهی توانسته پیشرفت مداومی داشته باشد.

مریخ-انتقال-خاک

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین می‌خواهد که جایگاه کشورش به عنوان یک قدرت فضایی تثبیت شود و به همین دلیل پکن موشک‌های ضد ماهواره آزمایش می‌کند و تاکید دارد که اهداف غیرنظامی هم دارد. چین مکررا تاکید دارد که برنامه فضایی‌اش برای اهداف صلح‌آمیز است اما وزارت دفاع آمریکا افزایش توانایی‌های آن را برجسته کرده است.

چین می‌گوید که فعالیت‌هایی را پیگیری می‌کند که هدف از آنها بازداشتن دشمنان از استفاده از دارایی‌های مستقر در فضا در زمان‌های بحرانی است. در این سند آمده است: برنامه مذکور همچنین باید درخواست‌های اقتصادی، عملی، توسعه فناوری و پیشرفت اجتماعی را محقق کند. در این سند جزئیات بیشتری درباره بخشی امنیتی آورده نشده است. با این حال، آزمایش‌های تسلیحاتی پیشین به عنوان بخشی از سابقه برنامه فضایی آن ذکر شده است.

منبع news.xinhuanet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=555
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها