1396/10/30

رشد پایدار بازار ماهواره‌های کوچک در ده سال پیش‌رو

بر طبق آخرین گزارش یوروکانسالت (Euroconsult)،پیش‌بینی می‌شود که بازار ماهواره‌های کوچک در بخش فضایی و اکوسیستم کلی فضا در آینده متحول شود و انتظار می‌شود تعداد آن‌ها تا ده سال آینده‌ها به بیش از ۶۲۰۰ ماهواره برسد. ارزش کلی این بازار ۳۰/۱میلیارد دلار خواهد بود. همچنین یوروکانسالت اعلام کرده است که ماهواره‌های...
رشد پایدار بازار ماهواره‌های کوچک در ده سال پیش‌رو

بر طبق آخرین گزارش یوروکانسالت (Euroconsult)،پیش‌بینی می‌شود که بازار ماهواره‌های کوچک در بخش فضایی و اکوسیستم کلی فضا  در آینده متحول شود و انتظار می‌رود تعداد آن‌ها تا ده سال آینده‌ها به بیش از ۶۲۰۰ ماهواره برسد. ارزش کلی این بازار ۳۰/۱میلیارد دلار خواهد بود. همچنین یوروکانسالت اعلام کرده است که ماهواره‌های رصدگر زمین، بیشترین رشد را خواهند داشت به‌طوری‌که تعداد ۲۱۰۰ماهواره از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب خواهند شد.
تولید ماهواره‌ها با توجه به این‌که فناوری‌های زیرسامانه‌های به‌کاررفته در آن‌ها در بخش میکروالکترونیک ، مخابرات و سیستم‌های کنترلی به سمت کوچک شدن رفته است لذا در ماهواره‌های کوچک‌تر می‌توان کارایی ماهواره‌های بزرگ‌تر را داشت. چشم‌انداز دنیا در دو دهه آینده به این سمت پیش می‌رود که افراد می‌توانند ماهواره شخصی داشته باشند و به‌وسیله موبایل خود آن را کنترل کنند.
همچنین پیش‌بینی می‌شود، بازار ماهواره‌های کوچک از ۲/۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵/۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد که این میزان نشانگر ۱۹/۱۴ درصد رشد از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۱ می‌باشد. بازار ماهواره‌های کوچک تحت تأثیر عامل‌هایی ازجمله تمرکز بر کاهش هزینه‌های پرتاب و افزایش تقاضا برای برنامه‌های مربوط به رصد زمین از طریق ماهواره‌های کوچک می‌باشد. همچنین فراهم کردن دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره‌های کوچک از دیگر موارد توسعه این بازار به‌حساب می‌آید. پیش‌بینی می‌شود منطقه آسیا و اقیانوس آرام، شاهد رشد قابل‌توجهی در بازار ماهواره‌های کوچک بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۶ خواهد بود.
وجود ماهواره‌های کوچک و حرکت از ماهواره‌های بزرگ به سمت این ماهواره‌ها، حباب نیست و امری پایدار خواهد بود چراکه می‌توان گفت، با توجه به زمان اندک توسعه و توانایی تطبیق با انواع فناوری، کاربردهای این ماهواره‌ها رو به افزایش است. این کاربردها همچنین توجه سرمایه‌گذاران بزرگ را نیز جلب کرده و بودجه‌های آن‌ها را به سمت شرکت‌های نوپایی که قصد دارند ماهواره‌های کوچک را برای اهداف مختلفی از تصویربرداری تا ردیابی توسعه دهند، سرازیر کرده است. البته از افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مربوطه که از داده‌های تهیه‌شده توسط ماهواره‌های کوچک استفاده می‌کنند یا درزمینه‌ی پرتاب آن‌ها فعل هستند نیز نباید غافل شد.

 
منبع: Spacenews

اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

پیشرفت اقتصادی ۸۰ درصدی برای شرکت اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۷

1396/10/06
سال ۲۰۱۷ برای شرکت فضایی اسپیس ایکس (SpaceX) که در مالکیت ایلان ماسک قرار دارد، سال خوبی بوده است. این شرکت طی سال جاری موفق شد هجدمین پرتاب ماهواره‌بر خود را به اتمام برساند و این موضوع...

حفظ اقتدار و توسعه اقتصاد فضا از ماموریت های اصلی سازمان فضایی ایران است

1396/10/06
دکتر براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم تقدیر از زحمات و تلاش‌های دکتر بهرامی رئیس سابق این سازمان ضمن تقدیر از زحمات ایشان در دوران حضور در سازمان فضایی ایران،...

پربازدیدکننده ترین خبر

تصویر نجومی روز ناسا: بازدید آپولو۱۲ از کاوشگر سرویور۳ بر روی ماه

آپولو۱۲ (apollo 12)، دومین مأموریتی بود که در آن، انسان‌ها بر روی کره ماه فرود آمدند. مکان فرود به نحوی انتخاب‌شده بود که نزدیک به‌جایی باشد که کاوشگر سرویور۳ در آنجا قرار داشت؛ سرویور ۳، یک کاوشگر رباتیک بود که سه سال قبل از فرود آپولو۱۲، بر روی ماه فرود آمده بود. این تصویر به‌وسیله آلن بین (Alan Bean)، خلبان ماه نشین این مأموریت گرفته‌شده. در تصویر، فرمانده پیت کنراد (Pete Conrad) را می‌بینیم که درحال تکان دادن کاوشگر سرویور است تا ببیند چه اندازه سرجایش محکم شده است. ماه نشین این مأموریت هم کمی دورتر قابل‌مشاهده است. آپولو۱۲ با خود تعداد زیادی عکس و نمونه‌هایی از سنگ‌کره ماه را به زمین آورد. از میان کارهای مهم انجام‌شده به‌وسیله آپولو۱۲، می‌توان به‌کارگیری بسته آزمایشگاهی سطح ماه آپولو را نام برد که آزمایش‌های زیادی ازجمله اندازه‌گیری بادهای خورشیدی را انجام داد.