رشد پایدار بازار ماهوارههای کوچک در ده سال پیشرو
بر طبق آخرین گزارش یوروکانسالت (Euroconsult)،پیشبینی میشود که بازار ماهوارههای کوچک در بخش فضایی و اکوسیستم کلی فضا در آینده متحول شود و انتظار میرود تعداد آنها تا ده سال آیندهها به بیش از ۶۲۰۰ ماهواره برسد. ارزش کلی این بازار ۳۰/۱میلیارد دلار خواهد بود. همچنین یوروکانسالت اعلام کرده است که ماهوارههای رصدگر زمین، بیشترین رشد را خواهند داشت بهطوریکه تعداد ۲۱۰۰ماهواره از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب خواهند شد.
تولید ماهوارهها با توجه به اینکه فناوریهای زیرسامانههای بهکاررفته در آنها در بخش میکروالکترونیک ، مخابرات و سیستمهای کنترلی به سمت کوچک شدن رفته است لذا در ماهوارههای کوچکتر میتوان کارایی ماهوارههای بزرگتر را داشت. چشمانداز دنیا در دو دهه آینده به این سمت پیش میرود که افراد میتوانند ماهواره شخصی داشته باشند و بهوسیله موبایل خود آن را کنترل کنند.
همچنین پیشبینی میشود، بازار ماهوارههای کوچک از ۲/۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵/۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد که این میزان نشانگر ۱۹/۱۴ درصد رشد از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۱ میباشد. بازار ماهوارههای کوچک تحت تأثیر عاملهایی ازجمله تمرکز بر کاهش هزینههای پرتاب و افزایش تقاضا برای برنامههای مربوط به رصد زمین از طریق ماهوارههای کوچک میباشد. همچنین فراهم کردن دسترسی به اینترنت از طریق ماهوارههای کوچک از دیگر موارد توسعه این بازار بهحساب میآید. پیشبینی میشود منطقه آسیا و اقیانوس آرام، شاهد رشد قابلتوجهی در بازار ماهوارههای کوچک بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۶ خواهد بود.
وجود ماهوارههای کوچک و حرکت از ماهوارههای بزرگ به سمت این ماهوارهها، حباب نیست و امری پایدار خواهد بود چراکه میتوان گفت، با توجه به زمان اندک توسعه و توانایی تطبیق با انواع فناوری، کاربردهای این ماهوارهها رو به افزایش است. این کاربردها همچنین توجه سرمایهگذاران بزرگ را نیز جلب کرده و بودجههای آنها را به سمت شرکتهای نوپایی که قصد دارند ماهوارههای کوچک را برای اهداف مختلفی از تصویربرداری تا ردیابی توسعه دهند، سرازیر کرده است. البته از افزایش سرمایهگذاری در شرکتهای مربوطه که از دادههای تهیهشده توسط ماهوارههای کوچک استفاده میکنند یا درزمینهی پرتاب آنها فعل هستند نیز نباید غافل شد.