1396/10/23

شناسایی مبدأ انفجار رادیویی فضایی

محققان با تجزیه‌وتحلیل ساختار گردش منحصربه‌فرد یک انفجار رادیویی فضایی به نام FRB 121102 که اولین بار توسط ستاره شناسان دانشگاه کرنل شناسایی شد، توانستند مبدأ فضایی این انفجار را شناسایی کنند.
 شناسایی مبدأ انفجار رادیویی فضایی

هنگام مطالعه این امواج رادیویی عظیم، مشخص شد امواج دارای چرخش و صدای منحصربه‌فردی هستند که چرخش آن‌ها با عنوان چرخش فارادی و صدای آن‌ها به‌عنوان انفجار شناخته می‌شود. محققان از طریق اندازه‌گیری این دو پدیده درک بهتری از شرایط فضایی که موجب تشکیل امواج رادیویی شده‌اند، به دست می‌آورند. بر اساس این مطالعات مبدأ امواج رادیویی در فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین است. اولین انفجار رادیویی که Lorimer Burst FRB 010724 نام داشت، در سال ۲۰۰۷ میلادی شناسایی شد و پس‌ازآن ده‌ها انفجار رادیویی دیگر نیز شناسایی شدند. اما FRB 121102 یک انفجار منحصربه‌فرد است. چرخش این موج ۵۰۰ بار بیشتر از تمام انفجارهای رادیویی شناخته‌شده است.
به اعتقاد محققان این شدت دوران نشان‌دهنده عبور امواج از یک میدان مغناطیسی بسیار قوی است که در اثر لایه‌ای از پلاسما ایجادشده است.
در این تحقیقات مشخص شد مبدأ این انفجار رادیویی در نزدیکی یک سیاهچاله بسیار عظیم یا یک ستاره نوترونی است.