1396/10/24

نگاهی به وعده‌های شرکتهای خصوصی و دولتی فعال در زمینه هوافضا!

وعده‌های فضایی زیادی از طرف مؤسسات خصوصی و شرکت‌های دولتی فعال درزمینهٔ فضانوردی شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد مأموریت فضایی جدید هیجان‌انگیز درراه باشند. حال تا چه حد این وعده‌ها و برنامه‌های اعلام‌شده به وقوع بپیوندند و چقدر تخیلی باشند فقط خدا می‌داند امانگاهی به این وعده‌ها بد نیست!

سیروس برزو:

وعده‌های سال ۲۰۱۸
انتظار می‌رود که انجمن بین السیاره ای انگلیس ماهواره مکعبی لایتسل-2 (Lightsail 2) خود را به فضا پرتاب کند. نمونه اول این ماهواره در سال ۲۰۱۵ بانام کاسموس-۱ به فضا پرتاب شد. لایتسل ریز ماهواره‌ای مکعبی با ابعاد ۱۰ سانتیمتر است که بعد از قرار گرفتن در فضا"بادبان خورشیدی" بزرگ خود که یک ورقه نازک آینه مانند خود را باز می‌کند تا بتواند از نور خورشید برای کسب انرژی استفاده کند.

نگاهی به وعده‌های شرکتهای خصوصی و دولتی فعال در زمینه هوافضا!

انتظار می‌رود که نوع سرنشین دار فضاپیمای دراگون که ظاهراً قرار است "دراگون رایدر" (DragonRider) نامیده شود در آوریل ۲۰۱۸ مأموریت آزمایشی خودکار را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد و اولین پرواز سرنشین دار خود را در اوت ۲۰۱۸.  همچنین قرار است در نوامبر ۲۰۱۸ استارلاینر (Starliner) ناو سرنشین دار شرکت بوئینگ با دو سرنشین پرواز کند. اگر این وعده‌ها جامه حقیقت بپوشاند ناسا خواهد توانست برنامه‌های سرنشین دار خود که بعد از آخرین پرواز شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ تنها با سفینه‌های روسی سایوز انجام می‌شد را ازاین‌پس با سفینه خودی از کیپ کندی به انجام رساند.
همچنین ناسا تصمیم دارد در اواخر سال ۲۰۱۸ دو گردشگر فضایی را باهدف سفر در مسیر بازگشت آزاد در مدار ماه با اسپیس ایکس به فضا پرتاب کند.

نگاهی به وعده‌های شرکتهای خصوصی و دولتی فعال در زمینه هوافضا!

در اکتشافات سیاره‌ای، انتظار می‌رود که کاوشگر اینسایت ناسا در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود. اینسایت (InSight) برای مطالعه درونی و زیرسطحی مریخ طراحی‌شده است که به دانشمندان کمک می‌کند تا تاریخ زمین و منظومه خورشیدی را مطالعه کنند.
سازمان فضایی اروپا –اسا- و سازمان فضایی ژاپن- جاکسا- برنامه‌ای بانام "بیپی کولومبو" (BepiColombo) را اجرا خواهند کرد که شامل یک تحقیقات ۱۰ ساله درباره سیاره عطارد است. بر اساس طرح پیش‌بینی‌شده درنهایت در سال 2025 برای مطالعه میدانی، دو مدارگرد راهی این سیاره خواهند شد.
دو مأموریت نمونه‌برداری از سیارک‌ها توسط کاوشگران ژاپنی هایابوسا (Hayabusa 2) و ایسیریس رکس (-Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer OSIRIS-REx) ناسا باهدف نمونه‌برداری از سیارک‌های ریوگو (Ryugu) و بننو (Bennu) در تابستان سال آینده صورت خواهد گرفت.
چین تصمیم دارد در نیمه دوم سال جاری چانگه-۴ را به فضا پرتاب کند این کاوشگر که به‌طرف ماه می‌رود شامل دو بخش مداری و ماه‌نورد است.
کارشناسان معتقدند در اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل سال ۲۰۱۹، چین همچنین بخش اصلی ایستگاه فضایی تیان هه-۱ را به فضا پرتاب خواهد کرد که یکی از بخش‌های سه‌گانه ایستگاه فضایی بزرگ چین خواهند بود