1396/10/22

رصد ماهیگیری با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای / فیلم

پایش، مدیریت و نظارت بر آنچه روی سطح آب های سطح کره زمین رخ میدهد، فوق العاده مشکل است. اما در سال 2016 به کمک ماهواره ها، سامانه‌ای ایجادشدکه وظیفه پایش آبها و فعالیت های ماهیگیری سطح آنها را بر عهده گرفت.
رصد ماهیگیری با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای / فیلم

شرکت‌های اسکای تراث(SkyTruth)، اوشیانا(Oceana) و گوگل(Google) با همکاری یکدیگر موفق به ایجاد یک پلتفرم رایگان آنلاین به نام گلوبال فیشینگ واچ (GFW:Global Fishing Watch) شدند که به‌وسیله نقشه‌های موجود در خود، توانایی دسترسی آنی کاربران به بزرگ‌ترین مسیرهای تجاری ماهیگیری و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌گردد، را فراهم می‌سازد. پلتفرم جی.اف.دابلیو  از سیستم رادیویی شناسایی خودکار (Automatic Identification System) که داده‌های خود را به‌وسیله ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی دریافت می‌نماید، به‌منظور جهت‌دهی حرکت کشتی‌ها استفاده می‌کند. این سیستم رادیویی روزانه بیست میلیون داده نقطه‌ای را دریافت نموده و بدین گونه سامانه جی.اف.دابلیو به کمک آن‌ها قادر است اطلاعاتی در مورد مسیر حرکت کشتی‌ها به دست آورده و حتی فعالیت‌های ماهیگیری و غیر ماهیگیری را از یکدیگر تفکیک نماید.
ماهیگیری سالم با این فناوری
ماهیگیری غیرقانونی یکی از مشکلات مهم درزمینهٔ حفظ محیط‌زیست بوده و نه‌تنها به حیات موجودات دریایی آسیب می‌زند بلکه روی زمین و موجوداتی که در خشکی زندگی می‌کنند نیز تأثیر منفی دارد. بنیاد جهانی طبیعت (WWF) اعلام کرده که نزدیک به ۸۵ درصد از ماهیگیری‌های انجام شده در دنیا، نزدیک و حتی فراتر از حد توان بیولوژیکی منطقه بوده و باعث کاهش تعداد ماهی‌ها در مناطق مختلف به‌مرورزمان می‌شود. به عبارتی میزان ماهیگیری از زادوولد ماهی‌ها در آن منطقه بیشتر است.
انتظار می‌رود که این سامانه جدید بتواند به کشورها برای نظارت مؤثرتر روی دریاها کمک کند.در این راستا و طبق اعلام مسئولین این سامانه، از مزایایی جی.اف.دابلیو می‌توان به کسب اطلاعات از ماهیگیری‌های غیرقانونی و رفتارهای تخریبانِ انسانی در اقیانوس‌ها و جلوگیری از صید بیش‌ازحد ماهی‌ها در زمان زادوولد اشاره نمود که سبب حفاظت از اقیانوس‌ها و محیط زندگی آبزیان می‌گردد. به‌عنوان‌مثال، این پلتفرم توانایی ردیابی و کنترل آنلاین سی‌وپنج‌هزار کشتی تجاری ماهیگیری در جهان را دارا می‌باشد. از زمانی که اطلاعات این پلتفرم در اختیار عموم قرارگرفته، تأثیرات بی‌سابقه‌ای در سلامت اقیانوس‌ها گذاشته‌شده است. به‌طوری‌که به‌وسیله اطلاعات این ابزار، مدیریت ماهیگیری در آب‌های اقیانوس‌ها بهتر شده و فعالیت‌هایی در جهت حفاظت و بازسازی مناطق آسیب‌دیده توسط آژانس‌های مربوطه انجام‌گرفته است.
در ادامه توجه شمارا به فیلمی در مورد معرفی این سامانه توسط کارشناسان شرکت اوشیانا، جلب می‌نماییم:

 
منبع: hobbyspace

خدمات و کاربردها | چندرسانه‌ای |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.