آینده بشریت چندان روشن نیست‌؛ هشدار جدید استیون هاوکینگ در مورد وضعیت سیاره زمین

0 539

آینده بشریت بخشی از موضوع قسمت دوم مستند تهیه‌شده با حضور دانشمند معروف، استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) بوده که مباحث جالبی در آن موردتوجه قرارگرفته است.
این برنامه که برنده جایزه‌امی هم شده است،‌ مکان‌های مورد علاقه “Favorite Places” نام داشته و در آن نظرات استیون هاوکینگ، به کمک جلوه‌های ویژه، در مورد مباحث بزرگی همچون اعماق فضا، سیارات اطراف ما و منظومه خورشیدی مطرح می‌شود. در قسمت دوم مستند هم که از وب‌سایت CuriosityStream.com پخش می‌شود، هاوکینگ در فضاپیمایی از کنار استراحتگاه بچگی‌اش در دورست (Dorset) انگلستان عبور کرده و جایگاه انسان در کیهان و دلایل مساعد بودن شرایط برای حیات در این منظومه را بررسی می‌کند.

تاریکی آینده بشریت از دید هاوکینگ
این دانشمند برجسته پس از عبور از دورست به سیاره زهره سفرکرده و به‌وسیله تکنیک‌های شبیه‌سازی، شرایط مخصوص اتمسفر این جرم آسمانی که باعث تبدیل‌شدن گازهای جو به مایعی فوق بحرانی شده را نشان می‌دهد. استیون هاوکینگ می‌گوید که زهره نمونه‌ای بارز از شرایط سخت به وجود آمده با افزایش بیش‌ازحد گرمایش ناشی از گازهای گلخانه‌ای است و اگر میزان کربن دی‌اکسید و سایر گازهای مشابه در زمین هم از مقدار بحرانی فراتر رود، شاهد تبدیل‌شدن شرایط اتمسفر زمین به جو زهره خواهیم بود.

تصویری خیالی از سیاره زهره در ۴ میلیارد سال پیش

دانشمندان ناسا (NASA) میگویند که زهره در ۴ میلیارد سال پیش محل بسیار مناسب‌تری برای میزبانی حیات بوده و آب مایع در آن وجود داشته است؛‌ بااین‌حال وقوع گرمایش شدید، اقیانوس‌های سیاره را از بین برد و دمای سطح آن را به ۴۶۲ درجه سلسیوس رساند.
تحقیقی در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن می‌توان گفت که تبخیر اقیانوس‌های زهره باعث پیدایش لایه‌ای برای جلوگیری از خروج گرما در اتمسفر سیاره شد و بالا رفتن دما را سرعت بخشید. بر طبق صحبت‌های هاوکینگ، تحلیل  این جرم آسمانی به‌خوبی شرایط لازم برای میزبانی شکل پیچیده‌ای از حیات در یک سیاره را مشخص می‌کند و نتایج افزایش گازهای گلخانه‌ای و تأثیر آن بر آینده بشریت به‌خوبی با این مثال قابل‌بررسی است.

تولد ستاره‌ها در جهان هستی
در ادامه مسیر نوبت به سفر در سطح خورشید می‌رسد و هاوکینگ کمی بعد از نمایش جوشش هسته‌ای اتمسفر این ستاره زندگی‌بخش، تولد ستاره‌‌ها در اعماق فضا را که به کمک تصاویر تلسکوپ فضایی هابل در دهه ۹۰، برای بیننده توصیف می‌کند.

این دانشمند برجسته می‌گوید که برای به وجود آمدن خورشید و سیاره‌هایی مانند زهره و زمین، نسلی از ستاره‌های غول‌آسا پیش از ما متولد شدند و از بین رفتند و تقریباً ۷ میلیارد سال برای این اتفاقات زمان صرف شد؛ خورشید کمی بیشتر از ۴.۵ میلیارد سال عمر داشته و از آغاز کل جهان، ۱۳.۷ میلیارد سال می‌گذرد.

جالب است بدانید که استیون هاوکینگ در کنار هشدار به تصمیم‌گیرندگان در مورد آینده بشریت و فعالیت‌های علمی پیچیده و گسترده،‌ در حال حمایت از پروژه‌ای به نام “Breakthrough Starshot” بوده که بر روی ساخت فضاپیماهای فوق کوچک متمرکز است. به کمک چنین تجهیزاتی امکان اکتشافات بیشتر اعماق فضا وجود خواهد داشت و اطلاعات شگفت‌انگیزی در مورد کیهان‌ در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5517
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها