ستاره کوتوله قهوه‌ای «جی۱۰۴۷+۲۱»

ستاره کوتوله قهوه‌ای «جی۱۰۴۷+۲۱» (J1047+21) در فاصله ۳۳٫۶ سال نوری در صورت فلکی اسد واقع‌شده است.این ستاره فوق سرد رکورد پایین‌ترین دمای ستاره‌ای که امواج رادیویی در آن قابل‌شناسایی هستند را شکسته است. دمای این جسم فقط به پنج برابر دمای سیاره مشتری می‌رسد. این ستاره بسیار کوچک‌تر و سردتر از خورشید است و به دلیل اندازه کوچک و دمای پایین آن به‌سختی در نور اپتیکال قابل‌مشاهده است. احتمالاً نیروی رانشی آن از میدان مغناطیسی درون این ستاره نشأت گرفته که مشابه میدان مغناطیسی محافظ زمین در برابر ذرات پرانرژی خطرناک است.
کشف سیگنال‌های رادیویی از J1047+21 درنهایت به گسترش دریچه مطالعه دانشمندان در مورد اتمسفرها و مناطق داخلی این ستاره‌های کوچک با استفاده از کشف رادیویی میدان مغناطیسی آن‌ها به‌عنوان یک ابزار منجر می‌شود. ستاره ‌شناسان با ارزیابی جرقه‌های رادیویی J1047+21 می‌توانند میزان ثبات میدان مغناطیسی را در طول زمان شناسایی کنند و از طول این موج‌ها به‌اندازه ساطع ‌کننده پی ببرند.
ستاره‌ شناسان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با استفاده از بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان در «آرسیبو» موفق به شناسایی انتشارات رادیویی این ستاره شدند.

منبع روزنامه اطلاعات