آزمايشگاه فضايی چين از کنترل خارج نشده است

0 224

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، ایستگاه آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-یک که ترجمه نام آن کاخ آسمانی است، نخستین آزمایشگاه فضایی چین به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۱ به‌منظور انجام آزمایش‌هایی درزمینهٔ پهلو گرفتن سفینه‌های فضایی و نیز تحقیقات در مدار زمین در چارچوب برنامه فضایی بلندپروازانِ چین در مدار زمین قرار گرفت. 
چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ یک ایستگاه دائمی فضایی در مدار زمین قرار دهد. تیانگونگ-یک ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۳ از رده خارج شود، ولی چین بار‌ها دوره مأموریت آن را تمدید کرد. تأخیر در برنامه ورود مجدد این ایستگاه به اتمسفر زمین که چین اعلام کرده بود قرار است در اواخر سال ۲۰۱۷ انجام شود، موجب شده است تا برخی از کارشناسان این احتمال را مطرح کنند که آزمایشگاه فضایی چین از کنترل خارج‌شده است. ولی ژو کونگ پنگ از مهندسان ارشد شرکت علوم و فناوری هوافضای چین در واکنش به این گزارش‌ها اعلام کرد آزمایشگاه فضایی تیانگونگ از کنترل خارج نشده و تهدیدی امنیتی یا زیست‌محیطی ایجاد نکرده است. 
وی افزود ما به‌طور پیوسته فعالیت این ایستگاه را زیر نظر داریم و انتظار می‌رود در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ این ایستگاه از مدار خارج و به زمین بازگردانده شود. این ایستگاه به‌محض ورود به جو زمین خواهد سوخت و باقیمانده لاشه آن بدون به خطر انداختن امنیت ساکنان زمین، در منطقه‌ای تعیین‌شده در دریا سقوط خواهد کرد. عملیات بازگشت مجدد این ایستگاه در سپتامبر سال ۲۰۱۷ به‌این‌علت به تعویق افتاد تا اطمینان پیدا شود که بقایای آن در منطقه‌ای در اقیانوس آرام جنوبی و درجایی سقوط خواهد کرد که پیش‌تر بقایای ایستگاه‌های فضایی روسیه و آمریکا در آنجا فرود آمده‌اند. 
یک شرکت هوافضایی آمریکایی مستقر در کالیفرنیا که برای دولت آمریکا کار می‌کند اعلام کرده بعید است بازگشت مجدد تیانگونگ-یک به جو زمین در شرایط کنترل‌شده باشد اما سقوط بقایای آن جان ساکنان زمین را به خطر نخواهد انداخت. در بیانیه این شرکت آمده است اگرچه رسماً اعلام‌نشده است ولی گمان می‌رود کنترل تیانگونگ-یک ازدست‌رفته باشد و بعید است تا قبل از بازگشت آن به زمین چینی‌ها بتوانند بار دیگر کنترل آن را به دست بگیرند.

منبع خبرگزاری صدا و سیما
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5496
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها