1396/10/25

مستند درون راه شیری

اگر علاقه‌مند به علم نجوم هستید، در این پست می‌توانید به اطاعات مفیدی درباره مستند درون راه شیری (Inside The Milky Way) که توسط شبکه نشنال جئوگرافیک تهیه‌شده بدست آورید. در حقیقت مستند درون راه شیری حاوی بهترین اطلاعات کهکشان راه شیری است.
مستند درون راه شیری

اگر علاقه‌مند به علم نجوم هستید، در این پست می‌توانید به اطاعات مفیدی درباره مستند درون راه شیری (Inside The Milky Way) که توسط شبکه نشنال جئوگرافیک تهیه‌شده است بدست آورید.
گالیله برای نخستین بار در سال ۱۶۱۰ میلادی و توسط یک تلسکوپ موفق به مشاهده درون کهکشان راه شیری شد. تا اواخر سال ۱۹۲۰ اغلب دانشمندان بر این باور بودند که بیشتر ستاره‌های قابل‌مشاهده در جهان، در کهکشان راه شیری قرار دارند. پس‌ازآن دانشمندان با تحقیق‌های فراوان خود سرانجام متوجه شدند که این کهکشان، تنها یکی از صدها میلیارد کهکشان موجود در جهان است که از ۱۰۰ الی ۴۰۰ بیلیون ستاره میزبانی می‌کند. کهکشان راه شیری نوار شیری‌رنگی است که اگر می‌خواهید آن را ببینید، آن تنها در نواحی فاقد آلودگی نوری و در شب‌های تاریک قابل‌رؤیت است.
در حقیقت، کهکشان راه شیری، مکان هندسی ستارگان تشکیل‌دهنده قرص کهکشان ما است که از آسمان به شکل ۲ بعدی قابل‌رؤیت است. راه شیری کهکشانی مارسی و متناوب بوده که بخشی از مجموعه کهکشان‌های هم‌جوار خود و یکی از میلیاردها کهکشان قابل‌رؤیت در جهان است. از روی زمین این کهکشان که دریکی از شاخه‌های بازوهای مارپیچی قرار دارد نظیر یک نوار سفید و روشن در بالای آسمان در سراسر فلک به نظر می‌رسد.

کهکشان راه شیری، به جهت فضای میان ستاره‌ای که سطح کهکشان را پرکرده، درخشندگی کمی دارد. همین قضیه مانع می‌شود که ما مرکز روشن کهکشان را مشاهده کرده و به دلیل آلودگی نوری موجود، دیدن آن از هر نقطه شهری یا برون‌شهری دشوار خواهد بود. اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر با این کهکشان زیبای خداوند آشنا شوید، مستند درون راه شیری (Inside The Milku Way) با کارگردانی دانکن کاپ می‌تواند ایده آل‌ ترین مجموعه تصویری موجود در حال حاضر جهان باشد. مستند درون راه شیری، فیلمی علمی و جذاب در مورد کهکشان مادری ما به تهیه‌کنندگی نشنال جئوگرافیک است که اطلاعات موجود در آن توسط مدرن‌ترین تجهیزات و فناوری‌های جهان به‌دست‌آمده است و در هیچ فیلم مستند دیگری نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

بیش از این شما را منتظر نگه نمی‌گذاریم و شما را به دانلود فیلم مستند درون راه شیری با زیرنویس فارسی دعوت می‌کنیم.

نجوم | آموزش و سرگرمی | چندرسانه‌ای |

مستند Unacknowledged ۲۰۱۷ ؛ حقایقی تکان دهنده درباره موجودات فضایی

1396/10/04
مایکل مازولا با فیلم مستند Unacknowledged ۲۰۱۷ حقایقی تکان دهنده در مورد موجودات فضایی و ارتباط دولت ها با این موضوع را افشا کرده و در نگاهی تازه به فرامینی ها و حضور آنها در زمین پرداخته...

مدیریت بحران نیاز به ماهواره کاربردی دارد

بحران سقوط هواپیما در کوه‌ دنا و ناتوانی در پیدا کردن سریع محل حادثه جهت امدادرسانی با روش‌های هوایی و زمینی موجب شده تا بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه سنجش از دورفضایی نیز تلاش‌های خود را بدین منظور با شدت پیگیری کنند هر چند این تلاش‌های عملی هنوز منجر به پیدا کردن هواپیما نشده است اما درس‌های بسیاری را برای مسئولین فضایی کشور به همراه داشته است. از جمله اینکه، فارغ از تمام تلاش‌هایی که برای کسب فناوری بومی ماهواره‌های سنجشی در دراز مدت انجام می‌شود ایران نیاز به یک اپراتور ماهواره‌ای مجهز به ماهواره‌های سنجشی کاربردی با مشخصات فنی مورد نیاز کشور دارد. ماهواره‌های سنجشی می‌توانند با تصاویری که منطقه وسیعی را پوشش می‌دهد به سرعت امکان بی‌نظیری را برای جستجوگران فراهم‌ کنند تا منطقه بزرگی را به سرعت برای پیدا کردن نشانه‌های یک هواپیمای سقوط کرده کاوش کنند. اما شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین ابعاد سوژه مورد جستجو، نیازمندی‌های فنی مختلفی را می‌طلبد. ضمن آنکه تا زمانی که کنترل ماهواره در اختیار اپراتور بومی نباشد نمی‌توان به سرعت وارد عمل شد و ماهواره را برای تهیه تصاویر به صورت مستمر بر روی منطقه مورد نظر هدایت کرد. این امر در صحبت‌های سرادقی، معاون سازمان فضایی ایران که در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار کرده بود این سازمان با کشورهای اروپایی در حال مذاکره است که اگر ماهواره آنها از روی محل سانحه عبور کرد تصاویر را در اختیار ایران قرار دهند به خوبی مشهود است. برای این کار نیاز به مذاکراتی است تا صاحبان ماهواره را مجاب کند، ماهواره‌های خود را برای تصویربرداری از منطقه سانحه تنظیم و عکس‌ها را در اختیار ایران بگذارند. چنین مذاکرات و ارتباطاتی حتی در شرایط بین‌المللی عادی، زمانی را از بین می‌برد که ثانیه‌های آن هم ارزشمند است. با این وجود بنا بر گزارش‌های واصله بخش یک شرکت دانش‌بنیان تحت عنوان موسسه سنجش از دور بصیر نیز موفق به دریافت تصاویر ماهواره‌ای محل حادثه از برخی کشورها شده است اما مسئولین این موسسه نیز اذعان دارند با وجود تلاش‌های در حال انجام توسط کارشناسان، تصاویر ماهواره‌های فعال در طیف مرئی در شرایط آب و هوایی فعلی محل حادثه کمک چندانی نمی‌کنند و کار جستجو از طریق این تصاویر به سختی انجام می‌شود. این در حالی است که در اختیار داشتن یک ماهواره دقت بالای راداری می‌توانست پاسخگوی نیاز باشد که هنوز هیچیک از نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سنجش از دور موفق به دریافت چنین تصاویری از کشورهای خارجی نشده اند. نیاز مبرم کشور به ماهواره‌های سنجشی کاربردی با مشخصات فنی مختلف در حالی مشهود است که چندی پیش برخی خرید ماهواره را تحقیر دانشمندان داخلی می‌دانستند بدون آنکه این نکته را در نظر داشته باشند که ماهواره‌های فعلی در مرحله تحقیق و توسعه هستند و تا رسیدن به ماهواره‌های کاربردی راهی دراز در پیش دارند. بنابر این ضمن پرداختن به توسعه فناوری بومی، بخشی از سرمایه کشور را می‌بایست صرف راه‌اندازی اپراتور ماهواره‌ای و خرید ماهواره‌های کاربردی برای پاسخگویی به نیازهای کشور نمود.