سرمایه‌گذاری سوئد بر روی پایگاه پرتاب ماهواره‌های کوچک

0 785

طی بررسی و تحلیلی از سوی دولت سوئد، نشان داده‌شده است که تبدیل‌شدن پایگاه فضایی ملی این کشور بانام اسرانگ (Esrange)، به محلی برای پرتاب ماهواره‌های کوچک، امری به‌صرفه و پربازده است. پیش از این گفته شده بود نزدیک بودن پایگاه اسرانگ به قطب شمال، مزیت نسبی را در پرتاب‌ به مدار قطبی برای سويد فراهم کرده است. ازاین‌رو دولت سوئد تصمیم دارد در اوایل سال میلادی جدید بودجه‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیون کرون سوئد (چیزی در حدود ۶۰ میلیون دلار)، برای توسعه پایگاه پرتاب اسرانگ سرمایه‌گذاری کند.
در سال‌های اخیر، تقاضا برای ماهواره‌های کوچک افزایش‌یافته است.این ماهواره‌ها طی سال‌های اخیر اهمیت روزافزونی یافته‌اند که البته دلایل موجهی نیز برای این امر وجود دارد: «به دلیل کوچک بودن، هزینه طراحی آن‌ها پایین‌تر است و با استاندارد شدن قطعات ماهواره‌ها تولید انبوه آن‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر است.»
مرکز فضایی اسرانگ که در سال ۱۹۶۴ و در چهل کیلومتری شرق شهر کرونا ساخته‌شده است، دارای محدوده‌ای وسیع برای پرتاب ماهواره و موشک‌های دفاعی بوده و در کنار آن مراکز تحقیقاتی فضایی و دفاعی قرار دارد. همچنین تاکنون در این مرکز بیش از پانصد و بیست بالن‌ استراتوسفری رها و نزدیک به پانصدوپنجاه راکت کاوش پرتاب‌ شده است. در این راستا “لنارت پوروما” (Lennart Poromaa) مدیر پایگاه اسرانگ گفته است که در حال رصد بازار عرضه و تقاضای ماهواره‌های کوچک بوده و با توجه به روند آن، دولت سوئد درصدد گسترش و توسعه‌ی زیرساخت‌های پایگاه اسرانگ به‌منظور پرتاب هرچه بیشتر ماهواره‌های کوچک (حداقل در سطح نیاز منطقه‌ای) است.
از این و با تخصیص بودجه از طرف دولت سوئد، در این پایگاه توسعه‌ کاملی از خدمات مکانیکی و خدمات جانبی به جهت آماده‌سازی و پرتاب ماهواره‌های کوچک برای فرستادن به مدار قطبی و همچنین ارائه ایستگاه‌های زمینی مخصوص به این ماهواره‌ها، مهیا خواهد شد. مدیران فضایی سوئد با تزریق این بودجه در تلاش خواهند بود تا با ایجاد این امکانات، نقاط ممتاز و برجسته‌ای برای ارائه خدمات بهتر و متناسب به تقاضای روبه رشد ماهواره‌های کوچک کسب کنند.

 
منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5481
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها