استفاده ایران از ماهواره‌های تصویربرداری آذربایجان

0 712

سیروس برزو: شرکت دفاعی و ماهواره‌ای ایرباس (Airbus Defense and Space) ماهواره آذر اسکای را در دسامبر ۲۰۱۴ به آذربایجان فروخت تا به‌عنوان یک ماهواره تصویربرداری برای این کشور عمل کند. طبق ادعای الهام بایراموف، از مسئولان بلندمرتبه وزارت کشاورزی آذربایجان از این ماهواره  به‌طور فزاینده‌ای برای “نظارت محصولات کشاورزی، ارزیابی عملکرد و کنترل زمین‌های دولتی استفاده می‌شود.”
درحالی‌که میزان استفاده فعلی ایران از ماهواره آذر اسکای ناشناخته است. برخی منابع اشاره می‌کنند ممکن است از آن در رابطه با تأسیسات کشاورزی دولتی بهره‌برداری شود. در ماه اکتبر ۲۰۱۷ فایناشل تریبیون گزارش داد که اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد با وزارت کشاورزی ایران همکاری خواهد کرد. این مشارکت شامل نظارت بر منابع کشاورزی در استان‌های کرمان، مازندران و زنجان از طریق تصاویر ماهواره‌ای است. دسترسی به منابع ماهواره آذر اسکای ممکن است تلاش‌های این پروژه را برای بهبود بخشیدن به جمع‌آوری داده‌های تقویت کند. مشخص نیست ماهواره‌های این پروژه در حال حاضر برای تصاویر استفاده می‌شود یا نه، با توجه به ماهیت تلاش بین‌المللی، برنامه‌های کشاورزی آذر اسکای در آذربایجان ممکن است به فعالیت‌های مشابه در ایران برای استفاده مداوم از منابع بکار گرفته شود.
آذربایجان در حال حاضر از دو ماهواره عملیاتی آذر اسپیس-۱ و آذر اسکای  استفاده می‌کند. برای بهره‌برداری از ماهواره آذر اسکای قراردادی بین گرجستان، قرقیزستان و مولداوی بسته‌شده است. احتمالاً این توافقنامه به‌عنوان یک راهنما برای همکاری‌های ماهواره‌ای آینده بین آذربایجان و ایران به کار خواهد رفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5472
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها