فضانورد اهل هنر / عکس

0 2,330

سیروس برزو: شاید برای بسیاری این مطلب قابل‌قبول نباشد که یک فضانورد به‌عنوان انسانی که با فناوری‌های پیشرفته و پیچیده سروکار دارد اهل هنر  و ذوق هنری باشد اما واقعیت چیز دیگری است. بیشتر فضانوردان به دلیل زندگی در شرایط سخت فضا، به هنر و ادبیات بیشتر علاقه‌مند می‌شوند و ضرورت آن‌ها را برای تلطیف شرایط درک می‌کنند. فضانوردان زیادی برای تحمل زندگی سخت در ایستگاه‌های فضایی به موسیقی و نقاشی روی آورده و حتی بعضی‌ها شعر گفته‌اند.
در میان فضانوردانی که بعد از سفر به فضا نقاشی را به‌عنوان یک سرگرمی جدی انتخاب کرد، می‌توان از آلن بین نام برد که نه به‌عنوان یک نقاش غیرحرفه‌ای، بلکه یک استاد مسلم هنر نقاشی، تابلوهای بسیار ارزشمندی کشیده است.
آلن بين در ۱۵ مارس ۱۹۳۲ در شهر ويلز از ايالت تگزاس به دنيا آمد. در ۱۹۵۰ از دبيرستان پاسگال شهر فورت ورث و در ۱۹۵۵ از دانشگاه تگزاس فارغ‌التحصیل و وارد نيروي دريايي شد. در اکتبر ۱۹۶۳ به گروه فضانوردان ناسا پیوست و به‌عنوان خلبان سفينه ماه نشين آپولو ۱۲ که در ۱۴ تا ۲۴ نوامبر ۱۹۶۹ به ماه پرواز کرد و نام خود را به‌عنوان چهارمين انسان در ماه به سفرکرده در تاریخ به ثبت رساند. در ۱۹۷۳ فرماندهی گروه دوم فضانوردان اعزامی به ایستگاه مداری اسکاي لب را بر عهده داشت طي اين سفر که از ۲۸ ژوئيه تا ۲۵ سپتامبر ۱۹۷۳ به طول انجاميد،‌ آلن بين به همراه گاريوت و لوسما رکورد اقامت در فضا را به مدت ۵۹ روز افزايش دادند. 
وي بعد از استعفا از ناسا – سازمان فضانوردی آمریکا به‌عنوان يک نقاش علمي – تخيلي فعاليت هنری‌اش را آغاز کرد و بسیاری از دیده‌های خود و یا همکارانش را بر بوم نقاشی به تصویر درآورد.

آنچه می‌بینید چند اثر از اوست؛

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5470
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها