1396/10/13

ناسا برای سال ۲۰۱۸ چه برنامه‌هایی دارد؟

ناسا برای سال ۲۰۱۸ چه برنامه‌هایی دارد؟

ناسا راه‌اندازی موشک شگفت‌انگیزی را در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کرده است و قصد دارد به مریخ و خورشید بیش از گذشته نزدیک شود. در سال ۲۰۱۸ دو وسیله نقلیه فضایی ناسا که در حال حاضر در فضا هستند به اهداف مأموریتی خود نزدیک‌تر خواهند شد. نه‌فقط سال آینده برای ناسا سالی پرمشغله خواهد بود بلکه صنایع تجاری فضایی نیز برنامه‌های پرواز آزمایشی زیادی تدارک دیده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی فالکون سنگین در اوایل ۲۰۱۸ است و اگر با موفقیت انجام شود بشر در آینده قادر به ارسال وسایل نقلیه شخصی خود به فضا خواهد بود. در ذیل به برخی از این مأموریت‌ها اشاره می‌شود.

ژانویه ۲۰۱۸؛ راه‌اندازی فالکون سنگین
آلون ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس طرح خود را برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ برای موشک فالکون سنگین ارائه کرد. راه‌اندازی اولیه این موشک اواخر سال ۲۰۱۳ اعلام شد. اکنون بعد از پنج سال این مأموریت با ارسال محموله بار خودرو شخصی آلون ماسک در ماه ژانویه راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی موشک الکترون در اوایل ۲۰۱۸
ایالات‌متحده هنوز در حال آزمایش موشک الکترون (Electron) برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به مدار زمین است. در ماه مه اولین پرواز آزمایشی انجام شد و سپس در ماه دسامبر قرار شد دومین پرواز آن صورت گیرد که به دلیل شرایط هوا و برخی موانع فنی راه‌اندازی نشد. در حال حاضر این شرکت قصد دارد دوباره در اوایل سال ۲۰۱۸ این موشک را راه‌اندازی کند.

۳۱ مارس ۲۰۱۸ پایان مهلت رقابت گوگل
در ۳۱ مارس ۲۰۱۸ برنده رقابت GOOGLE LUNAR X برای ارسال فضاپیمای رباتیک به ماه اعلام خواهد شد. البته ممکن است هیچ‌کدام از شرکت‌ها برنده این رقابت نشوند، چون هنوز چهار گروه از پنج فینالیست این رقابت فضاپیمای خود را به پایان نرسانده‌اند.

راه‌اندازی TESS در مارس ۲۰۱۸

فضاپیمای TESS ناسا در حال آماده‌سازی است. TESS مانند پروب کپلر در جستجوی سیاره‌هایی است که در مقابل ستاره‌های دور عبور و نور ستارگان را کم می‌کنند. TESS ستاره‌ها را در تمام آسمان شب ارزیابی خواهد کرد و محدودیت‌های کپلر را ندارد. این طرح برای یافتن نزدیک‌ترین اجسام سنگی به زمین است تا ستاره‌شناسان بتوانند انواع جوهایی که در این دنیا وجود دارد را شناسایی کنند.

آزمایش پرواز خدمه تجاری ناسا در آوریل و نوامبر
سال ۲۰۱۸ اولین آزمایش دو وسیله نقلیه که بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا است خواهد بود و درواقع ابتکار عمل فضانوردان برای راه‌اندازی فضاپیماهای خصوصی است. شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ به ترتیب کپسول‌های حمل مسافر Crew Dragon و CST-100 Starliner را توسعه خواهند داد. این آزمایش‌ها در ابتدا برای سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی‌شده بود و ممکن است دوباره نیز به تأخیر بیفتند.

راه‌اندازی فضاپیمای ناسا در پنجم مه
فضاپیمای InSight ناسا برای فرود در سطح مریخ طراحی‌شده و در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شود، اما این مأموریت به دلیل نشت دریکی از ابزارهای آن به تعویق افتاد. راه‌اندازی InSight با موشک اطلس V در یک سیستم راه‌اندازی ۳۰ روزه در پنجم مه برنامه‌ریزی‌شده است که هفت ماه بعد در تاریخ ۲۶ نوامبر بر روی مریخ فرود می‌آید.

راه‌اندازی پروژه تحقیقات خورشیدی پارکر در ۱۹ ژوئیه
پروژه تحقیقاتی خورشیدی پارکر اولین فضاپیمایی خواهد بود که خورشید را لمس می‌کند، ولی به سطح خورشید نمی‌رسد و در فاصله ۳٫۹ میلیون مایل از سطح خورشید و از لبه‌های بیرونی جو خورشید عبور می‌کند. این فضاپیما ذرات بسیار پرانرژی از جو اتمسفر خورشید که سرعت فوق‌العاده بالا دارند و باد خورشیدی نامیده می‌شوند را بررسی خواهد کرد. باد خورشیدی با میدان مغناطیسی خود موجب اختلال در ماهواره‌ها و حتی شبکه برق زمین می‌شود. این تحقیق قرار است در ۳۱ ژوئیه ۳۱ تا ۱۹ اوت توسط موشک سنگین دلتا IVراه‌اندازی شود.

راه‌اندازی فضاپیمای OSIRIS-Rex در اوت
در سپتامبر ۲۰۱۶ ناسا فضاپیمای OSIRIS-REx خود را راه‌اندازی کرد و فضاپیمای تحقیقاتی خود را به‌منظور گرفتن نمونه از سیارک Bennu فرستاد. بااین‌حال سفر بهBennu حدود دو سال طول می‌کشد، بنابراین در ماه اوت این فضاپیما به سیارک می‌رسد، سپس OSIRIS-Rex از موتورهای جانبی خود برای حرکت و پرواز بر روی این سیارک استفاده خواهد کرد.

راه‌اندازی BepiColombo در اکتبر
یک مأموریت جدید به عطارد، ناشناخته‌ترین سیاره در سامانه خورشیدی در برنامه است. پروژه "بپی‌کلومبو" که بین اروپا و ژاپن مشترک است، با فرستادن دو فضاپیما به مدار نزدیک‌ترین سیاره به خورشید صورت خواهد گرفت. این فضاپیماها در ماه اکتبر توسط موشک اروپائی Ariane 5 پرتاب و در سال ۲۰۲۵ به عطارد وارد می‌شوند. زمانی که دو فضاپیما جدا می‌شوند یکی از آن‌ها توسط اروپا و دیگری توسط ژاپن کنترل خواهد شد.

فناوری‌های نوین | کاوش‌های فضایی |