تلاش ناسا برای تولید ماهواره‌های رباتیک تخریب‌کننده ماهواره‌های دشمن

0 532

سازمان فضایی ناسا با همکاری آژانس دارپا وابسته به وزارت دفاع آمریکا به دنبال ارتقای کیفیت ماهواره‌ها و تولید ماهواره‌های رباتیک است که بتوانند ماهواره‌های معیوب را تعمیر کنند. هرچند هدف از اجرای طرح یادشده کاهش آلودگی فضا معرفی شده است اما این ماهواره‌ها قابلیت تخریب ماهواره‌های دشمن یا جاسوسی از آنها را نیز خواهند داشت.

فضا این روزها مملو از ماهواره‌های معیوبی است که به حال خود رهاشده‌اند و در مدار کره زمین بی‌هدف می‌چرخند. ماهواره‌های رباتیکی که با همکاری ناسا و دارپا تولید می‌شوند نه‌تنها می‌توانند ماهواره‌های معیوب را تعمیر کنند، بلکه همچنین می‌توانند سوخت موردنیاز برای ادامه فعالیت را به ماهواره‌های معیوب تزریق کنند و آن‌ها را به‌طور کامل احیا کنند. استفاده از این شیوه مدرن تعمیر رباتیک می‌تواند به‌صرفه جویی‌های کلان چند میلیارد دلاری برای ناسا منتج شود.
البته می‌توان از این ماهواره‌های رباتیک برای تخریب ماهواره‌های کشورهای دشمن که در فضا در حال گردش هستند نیز استفاده کرد. بنابراین این فناوری نوظهور می‌تواند در زمان جنگ کارکردهای نظامی نیز پیدا کند. بدین شیوه می‌توان به‌راحتی ماهواره‌های متعلق به دولت‌های متخاصم را دست‌کاری کرد و باعث از کار افتادن آن‌ها شد یا بر روی ماهواره‌های دشمن تجهیزات استراق سمع نصب کرد.  
در شرایط صلح‌ می‌توان از این فناوری برای کاهش ماهواره‌های ازکارافتاده در فضا و کاهش آلودگی محیط بیرونی کره زمین استفاده کرد. در سال ۲۰۱۵ حدود نیم میلیون شی ساخته بشر با ابعادی بزرگ‌تر از سکه در مدار زمین در حال گردش بوده‌اند که ماهواره‌های رباتیک را می‌توان برای شناسایی و حذف آن‌ها به کار گرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5454
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها