شناسایی میکروب‌ها در فضا برای اولین بار

به گزارش ساینس دیلی، هر جا که انسان‌ها زندگی می‌کنند، میکروب‌ها نیز وجود دارند. این‌یک واقعیت است که انسان به هرچه که دست بزند آن را آلوده به میکروب می‌کند. بنابراین صدها کیلومتر بالاتر از سطح زمین و در ایستگاه فضایی نیز میلیاردها باکتری مختلف به حیات خود در کنار انسان‌ها ادامه می‌دهند.

شناسایی این میکروب‌ها برای فضانوردان اهمیت بالایی دارد و امکان تشخیص بیماری‌ها، درک نحوه بقای این موجودات در میکرو جاذبه و حتی شناسایی حیات فرازمینی را (در صورت وجود) فراهم می‌کند. تاکنون تنها راه شناسایی میکروب‌های ایستگاه فضایی این بود که نمونه آن‌ها را به زمین ارسال کنند تا مورد آزمایش قرار گیرند.

اما اکنون با اجرای پروژه Gene in Space-3 امکان شناسایی میکروب‌ها با بررسی ساختار ژنتیکی آن‌ها در فضا فراهم‌شده است. این کار در یک فرآیند دومرحله‌ای انجام می‌شود. در مرحله اول میکروب‌ها جمع‌آوری‌شده و با استفاده از تکنیک واکنش زنجیره‌ای پلیمر از نمونه دیان ای آن‌ها تکثیر می‌شود. در مرحله دوم میکروب‌ها با استفاده از تجهیزات ویژه‌ای شناسایی می‌شوند.

با توجه به این‌که قابلیت بقای میکروب‌ها در فضا به اثبات رسیده و میکروب‌های زنده در خارج از ایستگاه فضایی شناسایی‌شده‌اند، امکان شناسایی این میکروب‌ها در فضا و تشخیص این‌که از میکروب‌های زمینی هستند یا ریشه فرازمینی دارند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. تاکنون تمامی میکروب‌های شناسایی‌شده در فضا ریشه زمینی داشته‌اند.

منبع ایرنا