سفر به اعماق لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری با انیمیشن ناسا / فیلم

3 4,205

معروف‌ترین و بزرگ‌ترین طوفان در منظومه شمسی لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری است. اگرچه این طوفان تنها یک نقطه کوچک بر روی سیاره مشتری بوده، اما در مقایسه باکره زمین، این طوفان عظیم‌الجثه به‌راحتی سیاره آبی ما را می‌بلعد. در ماه جولای، ناسا فضاپیمای خود را بانام جونو بر فراز این لکه پرواز داد و سپس ناسا از اطلاعات به‌دست‌آمده برای شبیه‌ساز پرواز جونو به داخل لکه سرخ بزرگ استفاده کرد.
جونو فضاپیمای ماجراجو ناسا که به دور سیاره مشتری می‌چرخد، اخیراً بر فراز این لکه سرخ بزرگ پرواز کرده است. لکه سرخ بزرگ طوفانی است که صدها سال قدمت داشته و قطری ۳ برابر کره زمین دارد. جونو با پرواز بر فراز این گردباد در حال چرخش، اطلاعات دقیقی از دما و عمق این لکه سرخ بزرگ به دست آورده است.
ناسا با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده، پرواز جونو را بر فراز این گردباد عظیم شبیه‌سازی کرده تا دید دقیق‌تری از سفر به درون این گردباد عظیم‌الجثه داشته باشد. این طوفان عمقی ۵۰ الی ۱۰۰ برابر بیشتر از عمیق‌ترین اقیانوس‌های کره زمین دارد و هر چه قدر به عمق آن نزدیک‌تر می‌شویم دما بشدت افزایش می‌یابد.
به نقل از اندی اینگرسل پژوهشگر و محقق حول اطلاعات به‌دست‌آمده از جونو : «گرمای سطح درونی لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری می‌تواند دلیل اصلی گردبادهای عظیم و همیشه خروشانی باشد که ما بر روی لایه خارجی سیاره مشتری می‌بینیم.»
سرعت بادهای  لکه سرخ سیاره مشتری، شدیدتر از بزرگ‌ترین طوفان‌های پرخطر کره زمین است؛ پس با این تفاصیل فضاپیمای جونو ناسا، بهتر است فاصله خود را از این لکه سرخ بزرگ حفظ کرده و از دور به تحقیقات خود حول سیاره مشتری و لکه سرخ بزرگ آن بپردازد.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5450
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پویا
پویا
3 سال قبل

خیلی این برنامه خوبه ومن هنرمن فکرشو نمیکردم که سیارات منظومه ی شمسی اینقدر شگفت انگیز باشند خیلی از شما ها ممنونم

هادی امیری
هادی امیری
3 سال قبل

عالیه من عاشق سیاره مشتری هستم